Stichting Houtense Hodoniemen

Onderzoekt straatnamen, boerderijen, onroerend goed en adellijke families in Houten en omgeving

Straatnamen Houten Bedrijventerreinen,

Voorzieningen en Plaatsnamen

(wijzigingen voorbehouden er kunnen geen rechten aan deze lijst ontleend worden)

Gebruik Ctrl + F voor het zoeken naar je straatnaam.

Bedrijventerreinen in Houten

Bedrijventerrein De Schaft

Straatplattegrond van bedrijventerrein De Schaft in 2021. Bron: Openstreetmap.org (NL). Straatplattegrond van bedrijventerrein De Schaft in 2021. Bron: Openstreetmap.org (NL).


         

  • De Albers Pistoriusweg aan de westkant van de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch gezien in noordelijke richting. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Een oud bruin wijkbord 'De Schaft' zoals deze in de gemeente Houten in de jaren 80 en 90 werden gebruikt bij de ingang van wijk op bedrijventerrein. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Een oud hectometerpaaltje langs de Albers Pistoriusweg, onderdeel van het toenmalige provincie Utrecht eigendom toen de weg nog een Provincialeweg tot 1994. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de Korte Schaft met rechts een bruin toegangsbord voor het berdrijventerrein De Schaft in 2012. (1). Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Straatnaambord Albert Pistoriusweg gezien in 2012 waarbij een verkeerde spellingwijze is gehanteerd. Het moet zijn Albers Pistoriusweg op bedrijventerrein De Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de Korte Schaft met rechts een bruin toegangsbord voor het berdrijventerrein De Schaft in 2012. (2). Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op het braakliggende terrein in 2012 van de Korte Schaft waar heden de op de achtergrond de Hoge Schaft met tijdelijk huurwoningen zijn gebouwd. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht in 2012 op het braakliggend terrein van de Hoge Schaft waar later tijdelijke huurwoningen gebouwd zouden gaan worden. Links het Stationserf en tunnel De Koppeling. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op het einde van de Albers Pistoriusweg met de in 2000 afgesloten spoorwegovergang in de Staatslijn H. Beeld uit 2012. Foto: Sander van Scherpenzeel.


      

Luchtfoto (fragment) van de boerderijen aan de Houtensewetering, nu Beukenhout en Weteringhout met rechts van het midden de Ambachtsweg met daaraan het bouwbedrijf Künhne aangelegen in 1990-1995. Rechtsboven het bedrijfsterrein De Schaft. Bron: onbekend. Luchtfoto (fragment) van de boerderijen aan de Houtensewetering, nu Beukenhout en Weteringhout met rechts van het midden de Ambachtsweg met daaraan het bouwbedrijf Künhne aangelegen in 1990-1995. Rechtsboven het bedrijfsterrein De Schaft. Bron: onbekend.



1.   Albers Pistoriusweg -

Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag 16 december 1986.


Ontvangst van burgemeester Frans Albers Pistorius in het gemeentehuis De Grund op zijn eerste werkdag op 20 december 1961. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Ontvangst van burgemeester Frans Albers Pistorius in het gemeentehuis De Grund op zijn eerste werkdag op 20 december 1961. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



Officiële naam: Francois Jules Willy Alphonse Albers Pistorius
Burgemeester van Houten tussen 1 januari 1962 en 30 april 1972
Geboren:  23 juli 1913 te Aarle-Rixel
Gestorven:  8 juli 1981 te Zeist

Burgemeester Albers Pistorius (KVP) was tien jaar burgemeester van Houten. Hij was de eerste burgemeester van de nieuwe gemeente Houten, waarin ook Schalkwijk en Tull en ’t Waal waren opgenomen. Albers Pistorius was opvolger van waarnemend burgemeester van de Weijer.


Officiële installatie van burgemeester Frans Albers Pistorius in 1962. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Officiële installatie van burgemeester Frans Albers Pistorius in 1962. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



Albers Pistorius is geboren als zoon van de burgemeester van Aarle-Rixtel. Zijn vader heette oorspronkelijk Albers en voegde in 1915 de naam van zijn vrouw toe aan zijn achternaam. Op de website van het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven staat een foto van Albers Pistorius zittend op een waterplant.


Gezicht op de spoorwegovergang in de Albers Pistoriusweg te Houten op zondag 13 augustus 2000. Net voor de afsluiting van de spoorwegovergang voor de aanleg van de tijdelijke tramlijn Station Houten- Station Houten Castellum (2001-2008). Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 843742. Gezicht op de spoorwegovergang in de Albers Pistoriusweg te Houten op zondag 13 augustus 2000. Net voor de afsluiting van de spoorwegovergang voor de aanleg van de tijdelijke tramlijn Station Houten- Station Houten Castellum (2001-2008). Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 843742.


          

Luchtfoto gezien vanuit het zuiden in de periode 1978-1979 op de Schalkwijkseweg, met links de weg 'Naar de Wetering', laat de Ambachtsweg geheten en na 2011 het Mahoniethout, rechts de Schaftweg, wat later de Lange Schaft is geworden na 1989. Bron: HUA, 1989. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden in de periode 1978-1979 op de Schalkwijkseweg, met links de weg 'Naar de Wetering', laat de Ambachtsweg geheten en na 2011 het Mahoniethout, rechts de Schaftweg, wat later de Lange Schaft is geworden na 1989. Bron: HUA, 1989.



Albers Pistorius begon zijn carrière als jurist. Daarna was hij werkzaam als rechter-plaatsvervanger en weer later burgemeester. Hij beschouwt deze periode als de mooiste van zijn leven.


Gezicht op de vroegere Albers Pistoirusweg aan de oostkant van de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch in 2012. Waarop sinds enkele jaren dit doodlopend stuk weg bij het Smalspoor is getrokken. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de vroegere Albers Pistoirusweg aan de oostkant van de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch in 2012. Waarop sinds enkele jaren dit doodlopend stuk weg bij het Smalspoor is getrokken. Foto: Sander van Scherpenzeel.



Met de functie van burgemeester vestigde hij en zijn vrouw zich in Schalkwijk. Daardoor werd de fusie tussen Schalkwijk en Houten voor de Schalkwijkers iets dragelijker. Ook organiseerde hij de jaarlijkse gemeentelijke nieuwjaarsreceptie bij hem thuis.

Gebeurtenissen
Onder Albers Pistorius werd een nieuwbouwwijk neergezet (1962 – 1969), tussen de Koningin Emmaweg en Vlierweg. Hierdoor kon de groei van de bevolking worden opgevangen. Ook kwamen er steeds meer mensen uit de stad (Utrecht) in Houten wonen.


Gezicht op de voorgevels van de huizen Albers Pistoriusweg 6-10 te Houten, met op de achtergrond de spoorlijn Utrecht-Den Bosch op zondag 13 augustus 2000. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 843743. Gezicht op de voorgevels van de huizen Albers Pistoriusweg 6-10 te Houten, met op de achtergrond de spoorlijn Utrecht-Den Bosch op zondag 13 augustus 2000. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 843743.



Albers Pistorius had vooral te maken met de gevolgen van de fusie tussen Houten, Schalkwijk en Tull en ’t Waal. Dat maakte het besturen van de gemeente complex. Daarnaast kreeg hij te maken met het bericht dat Houten moest groeien tot 100.000 inwoners.

In 1970 krijgt Houten aansluiting op het aardgasnet. Trots is hij op de komst van de sporthal in Schalkwijk en Zwembad De Trip.


   

Gezicht op het einde van de Albers Pistoriusweg met de in 2000 afgesloten spoorwegovergang in de Staatslijn H. Beeld uit 2012. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op het einde van de Albers Pistoriusweg met de in 2000 afgesloten spoorwegovergang in de Staatslijn H. Beeld uit 2012. Foto: Sander van Scherpenzeel.



Ziekte
In de zomer van 1966 werd Albers Pistorius vervangen door zijn wethouders. In het najaar van 1969 werd hij langdurig vervangen door burgemeester L. Schuman. In deze periode is zijn been afgezet. Albers Pistorius leidde aan diabetes. Hij beschikte daarna over een auto (witte BMW)  met gashendel op het stuur.

In juli 1971 gaat Albers Pistorius met ziekteverlof en neemt wethouder J.W. Vulto de werkzaamheden waar. In april 1972 stopt hij definitief vanwege gezondheidsredenen.
In een afscheidsinterview zegt hij dat de meeste kwalen die hij heeft, zijn terug te voeren op de oorlogsperiode (bron).


Gezicht op bedrijventerrein De Schaft op de Lange Schaft, voor het jaar 1988 de Albers Pistoriuslaan geheten. Gezien in de periode 1980-1990. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op bedrijventerrein De Schaft op de Lange Schaft, voor het jaar 1988 de Albers Pistoriuslaan geheten. Gezien in de periode 1980-1990. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



Albers Pistorius wordt opgevolgd door burgemeester Bijleveld.  Hij is begraven op de RK begraafplaats in Schalkwijk, het dorp waar hij woonde. In 2010 is zijn vrouw overleden en in hetzelfde graf begraven.

Trivia
Albers Pistorius hield van sportvliegen. Met een Cesna vloog hij regelmatig over Houten. Rond 1952 en 1953 deden Albers Pistorius en zijn vrouw op internationaal niveau aan paardrijden. Zij woonden toen in Vught. Prins Bernard was een van de concurrenten op de toernooien.

Tekst: Oud Houten.nl, Frank Magdelyns.


  

Burgemeester Frans Albers Pistorius in zijn werkkamer in het gemeentehuis De Grund op zijn eerste werkdag op 20 december 1961. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Burgemeester Frans Albers Pistorius in zijn werkkamer in het gemeentehuis De Grund op zijn eerste werkdag op 20 december 1961. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



In de jaren 60 van de twintigste eeuw ontwikkelde ten noorden van de Schalkwijksewge maar ten zuiden van de Loerikseweg de caravanhandel Frans de Witte die eerder nog in Bilthoven gevestigd was. Met het verhuizen en bouw van de fruitveiling van Houten afkomstig uit het Oude Dorp van Houten naar de Loerikseweg. Gelegen ten noorden van Frans de Witte ontwikkelde zich al een klein bedrijventerrein.

In 1977 werd voorzien in de eerste ontwikkeling wat later bedrijventerrein De Schaft zou worden. De Albers Pistoriuslaan werd ten westen van Frans de Witte aangelegd. Heden is hier sinds 2005 de Nieuwe Schaft te vinden. Later werd in de noordoostelijke hoek nog de Schaftweg aangelegd.

Het voert nu te ver om alle precieze veranderingen in straten en namen van het bedrijventerrein De Schaft hier uit te leggen. Bedrijventerrein De Schaft is in zijn bestaan altijd een Bermuda driehoek geweest als het gaat om wijzigingen in straatnamen, postcodes, huisnummers en kadastrale wijzigingen. Daarom leggen we hier in een notendop de wijzingen en het ontstaan van de Albers Pistoriusweg uit.


Luchtfoto van caravanhandel Frans de Witte en de Schaft met onderin de Schalkwijkseweg en linksboven de Rondweg. Nu is hier Het Hout en de Nieuwe Schaft te vinden. Beel uit ca. 1988. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Luchtfoto van caravanhandel Frans de Witte en de Schaft met onderin de Schalkwijkseweg en linksboven de Rondweg. Nu is hier Het Hout en de Nieuwe Schaft te vinden. Beel uit ca. 1988. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


             

  • Luchtfoto uit het westen met de Vijfwalbrug en de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch De Bouw en het Spoorwachterspad in 2019. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch met de buurten De Bouwen en De Sporen met de Vijfwalbrug in 2019. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien vanuit het noorden met de Vijfwalbrug en het braakliggend terrein ten zuiden van De Koppeling in 2016 en de Albers Pistoriusweg. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Gezicht op De Koppeling in 2016 met linksboven de Papiermolen en rechts het Stationserf en rechts de nog te bouwen huizen aan de Hoge Schaft. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien vanuit het westen met de vroegere Albers Pistoriusweg in 2018 met de Vijfwalbrug over het spoor. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Gezicht op het noordelijke deel van bedrijventerrein De Schaft in 2017 met de Nieuwe Schaft, Kromme Schaft en de Albers Pistoriusweg. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien vanuit het oosten met de woningen in aanbouw aan het Grensspoor en Modelspoor in 2014 met de Vijfwalbrug en de oostelijke kant van de Albers Pistoriusweg. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien in 2016 met links de Nieuwe Schaft en de Korte Schaft en de westelijke Albers Pistoriusweg met linksboven bedrijventerrein De Schaft. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien vanuit het oosten met de appartementen aan de Albers Pistoriusweg in aanbouw in 2016 met de spoorlijn De Koppeling en de Vijfwalbrug. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien vanuit het zuiden in 2016 met De Koppeling en Stationserf en de huizen die aan de Hoge Schaft nog gebouwd moeste worden. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien vanuit het noorden met de spoorbaan met links de Papiermolen en rechts de buurt De Erven, het Stationserf en het Oude Station van Houten en De Koppeling. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien vanuit het oosten met De Koppeling aansluitend aan de westelijke Rondweg met de Sionskerk in het midden aan het Eikenhout 221 in 2016. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien vanuit het zuiden op[ De Koppeling en De Maat met de Steehouder Woongroep en de Praxis bouwmarkt in 2016. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto van het voorzieningengebied De Bruggen en de westelijke Rondweg. Met linksboven De Maat en onder de Tuibrug met diverse sportscholen en kinderdagopvang in 2016. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..
  • Luchtfoto gezien vanuit het zuiden op[ De Koppeling en De Maat met de Steehouder Woongroep en de Praxis bouwmarkt in 2016. (2) Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


          


De Albers Pistoriusweg is de opvolger van de Albers Pistoriuslaan. Die op zijn beurt de Lange Schaft ging heette sinds 1988.

In 1986 werd de naam Albers Pistoriusweg gegeven voor het stuk weg dat in het westen aansloot in het verlegnde maag afgesneden stuk van de Loeriksweg.

Door de aanleg in 1987 van de zuidelijke rondwegtunnel. Waarop de Albers Pistoriusweg over de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch zou lopen in de zuidoostelijke richting om te eindigen bij de t-splitsing met de Beusichemseweg.


Zicht op de Loerikseweg wat later de Albers Pistoriusweg zou gaan heette gezien aan de westkant van de spoorlijn. Met rechts de weg wat nu de Korte Schaft is. Foto uit de periode 1980-1985. Foto: Jos Schalkwijk. Zicht op de Loerikseweg wat later de Albers Pistoriusweg zou gaan heette gezien aan de westkant van de spoorlijn. Met rechts de weg wat nu de Korte Schaft is. Foto uit de periode 1980-1985. Foto: Jos Schalkwijk.



In januari 2001 zou deze spoorwegovergang gesloten worden door de aanleg van de tijdelijke tramverbinding van Station Houten met halte Houten Castellum (2001-2008). Waarna 132 jaar de spoorwegovergang zou sluiten. Jaren later zou er de Vijfwalbrug de verbinding iets ten zuiden van de vroegere spoorwegovergang overnemen voor fietsers en voetgangers.

Na de sluiting van de spoorwegovergang in 2001 zou er nog een jaar lange tweedeling in de naamgeving van de Albers Pistoriusweg aan de oost- en westkant van de spoorlijn blijven bestaan.

Pas in 2019 werd de naam van de Albers Pistoriusweg aan de oostkant van de spoorlijn ingetrokken en werd de straatnaam Smalspoor doorgetrokken tot aan de spoorbaan. Hier werden ook de enkele huizen aan geadresseerd.


Zicht op de Loeriksweg in de periode 1980-1985 met wat na 1986 de Albers Pistoriusweg aan de westkant van de spoorlijn zou zijn. Huis rechts is destijds afgebroken en later vervangen door een bungalowwoning. De Loerikseweg rechts gaat in de richting van het Oude Dorp. De zuidelijke Rondwegtunnel moest worden aangelegd. Foto: Jos Schalkwijk. Zicht op de Loeriksweg in de periode 1980-1985 met wat na 1986 de Albers Pistoriusweg aan de westkant van de spoorlijn zou zijn. Huis rechts is destijds afgebroken en later vervangen door een bungalowwoning. De Loerikseweg rechts gaat in de richting van het Oude Dorp. De zuidelijke Rondwegtunnel moest worden aangelegd. Foto: Jos Schalkwijk.



In 2014 zouden aan de westelijke Albers Pistoriusweg diverse kleine appartementen ontwikkeld. Vier jaar later zou op een stuk braakliggend terrein ten noorden van de Albers Pistoriusweg tijdelijke eengezinswoningen ontwikkeld worden. Voor vooral de opvang van vluchtelingen die in Nederland mogen blijven.

De Albers Pistoriusweg werd sinds 2001 doorkruis door het Spoorwachterspad. Die naam gaat terug op de diverse spoorwachterswoningen die vanaf 1868-1870 tot de jaren 60 van de twintigste eeuw bij de diverse overwegen in de spoorlijn ooit stonden. Hier woonde de overwegwachter met zijn gezin. Hij zorgde voor de openen en sluiten van de spoorwegbomen bij het passeren van treinen. In de richting van Utrecht en 's-Hertogenbosch.


Zicht vanaf de Korte Schaft met de kleine apprtementen die in 2014 zijn ontwikkeld aan de Albers Pistoriusweg op bedrijventerrein De Schaft gezien in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Zicht vanaf de Korte Schaft met de kleine apprtementen die in 2014 zijn ontwikkeld aan de Albers Pistoriusweg op bedrijventerrein De Schaft gezien in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


   

Zicht op kleine bedrijfspanden van het Houtens Hart aan de Korte Schaft gebouwd in 2014 tussen de Hoge Schaft, Korte Schaft en Albers Pistoriusweg gezien 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Zicht op kleine bedrijfspanden van het Houtens Hart aan de Korte Schaft gebouwd in 2014 tussen de Hoge Schaft, Korte Schaft en Albers Pistoriusweg gezien 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Zicht op kleine bedrijfspanden van het Houtens Hart aan de Korte Schaft (21 met letter) gebouwd in 2014 tussen de Hoge Schaft, Korte Schaft en Albers Pistoriusweg gezien 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Zicht op kleine bedrijfspanden van het Houtens Hart aan de Korte Schaft (21 met letter) gebouwd in 2014 tussen de Hoge Schaft, Korte Schaft en Albers Pistoriusweg gezien 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Zicht op kleine bedrijfspanden van het Houtens Hart aan de Korte Schaft (23 met letter) gebouwd in 2014 tussen de Hoge Schaft, Korte Schaft en Albers Pistoriusweg gezien 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Zicht op kleine bedrijfspanden van het Houtens Hart aan de Korte Schaft (23 met letter) gebouwd in 2014 tussen de Hoge Schaft, Korte Schaft en Albers Pistoriusweg gezien 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Zicht op de straat de Korte Schaft met op de achtergrond de tijdelijke eengezinswoningen aan de Hoge Schaft in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Zicht op de straat de Korte Schaft met op de achtergrond de tijdelijke eengezinswoningen aan de Hoge Schaft in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de doodlopende Albers Pistoirusweg aan de westkant van de spoorlijn met links het Spoorwachterspad in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de doodlopende Albers Pistoirusweg aan de westkant van de spoorlijn met links het Spoorwachterspad in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de huizen en appartementen aan de Albers Pistoriusweg 11- en hoger in de noordoostelijke richting gezien in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de huizen en appartementen aan de Albers Pistoriusweg 11- en hoger in de noordoostelijke richting gezien in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de appartementen aan de Albers Pistoiusweg 17- en lager in zuidoostelijke richting in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de appartementen aan de Albers Pistoiusweg 17- en lager in zuidoostelijke richting in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de Albers Pistoriusweg in noordoostelijke richting met links het huis aan de Korte Schaft 25 tijdens de ondergaande zon in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de Albers Pistoriusweg in noordoostelijke richting met links het huis aan de Korte Schaft 25 tijdens de ondergaande zon in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de oude Schalkwijkseweg in 2005 met het toenmalige KPN kantoor in aanbouw aan de Kromme Schaft. Heden is hier inprikker Het Hout. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de oude Schalkwijkseweg in 2005 met het toenmalige KPN kantoor in aanbouw aan de Kromme Schaft. Heden is hier inprikker Het Hout. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de op- en afrit voor fietsers en voetgangers aan de fietstunnel onder De Koppeling in 2005 ter hoogte van De Maat en Tolgaarderserf. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de op- en afrit voor fietsers en voetgangers aan de fietstunnel onder De Koppeling in 2005 ter hoogte van De Maat en Tolgaarderserf. Foto: Sander van Scherpenzeel.


             

Gezicht op het Leebrugpad ten westen van het vroegere KPN kantoor aan de Kromme Schaft met links De Koppeling. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op het Leebrugpad ten westen van het vroegere KPN kantoor aan de Kromme Schaft met links De Koppeling. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op het Spoorwachterspad met links de witte appartementen aan de Albers Pistoriusweg 29- en lager met rechts de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch, Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op het Spoorwachterspad met links de witte appartementen aan de Albers Pistoriusweg 29- en lager met rechts de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch, Foto: Sander van Scherpenzeel.


    


2.   De Maat - De Maat maakt onderdeel uit van van bedrijventerrein De Schaft en is in 2004-2005 ontwikkeld voor de Steehouder Woongroep . Die eerder jaren met diverse panden aan de Lange Schaft gevestigd was.

Hier maakte bouwmarkt Doeland wat later de Praxis zou worden onderdeel van uit. Verder zitten er nog woonwinkels, bad- en sanitaire winkel en de Action hier gevestigd.


Zicht op de westelijke Rondweg met De Koppeling die in 1999 in ontwikkeling kwam op de route van de oude zuidelijke Rondweg. Foto gezien vanuit het zuiden in 2019. Midden rechtsboven De Maat met de bouwmarkt. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Zicht op de westelijke Rondweg met De Koppeling die in 1999 in ontwikkeling kwam op de route van de oude zuidelijke Rondweg. Foto gezien vanuit het zuiden in 2019. Midden rechtsboven De Maat met de bouwmarkt. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..



In 2002 moest de gemeenteraad van Houten in kiezen uit 3 varianten hoe De Koppeling zou worden omgelegd. Dit in verband met het afronden van het laatste gedeelte van de Rondweg om Houten Zuid heen.
De eerste variant zou de route van de oude Rondweg volgen maar dan zou je twee t-splitsingen hebben. Te noemen van de Dorpsstraat met De Koppeling en een paar meter verderop van de De Koppeling met de westelijke Rondweg.


            

Zicht op De Maat waar de Steehouder woonmal is gevestigd, gelegen tussen De Koppeling en de Rondweg vanuit de lucht gezien zuidelijke richting gezien in 2019. De maat maakt onderdeel uit van bedrijventerrein De Schaft en is in 2005 ontwikkeld. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Zicht op De Maat waar de Steehouder woonmal is gevestigd, gelegen tussen De Koppeling en de Rondweg vanuit de lucht gezien zuidelijke richting gezien in 2019. De maat maakt onderdeel uit van bedrijventerrein De Schaft en is in 2005 ontwikkeld. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..



De tweede variant is de huidige route van hoe De Koppeling loopt. Een derde variant waar de gemeenteraad uit kon kiezen is bij mij nu niet bekend hoe die eruit zag.

Toen het op stemming aan kwam was de stemming in de gemeenteraad gelijk tussen de eerste en tweede variant. Immers Gerard Zandbergen, toen nog bij het CDA in de fractie, was afwezig. Maar de CDA-ers hadden door dat er een gelijke stemming aankwam. Ze belden Gerard dat hij nodig was en precies tijdens de stemming kwam hij binnen. Bron: Frank Magdelyns.

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 24 mei 2005.


Luchtfoto van de Houtensewetering en de Schalkwijkseweg te Houten, uit het zuidwesten, met op de achtergrond het bedrijventerrein De Schaft en het dorp Houten op zaterdag 15 juni 1996. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85652. Luchtfoto van de Houtensewetering en de Schalkwijkseweg te Houten, uit het zuidwesten, met op de achtergrond het bedrijventerrein De Schaft en het dorp Houten op zaterdag 15 juni 1996. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85652.


    

Gezicht op kleine bedrijfsloges aan of bij de Kromme Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op kleine bedrijfsloges aan of bij de Kromme Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de tijdelijk eengezinswoningen aan de Hoge Schaft in 2019. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl. Gezicht op de tijdelijk eengezinswoningen aan de Hoge Schaft in 2019. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl.


Gezicht vanaf het Leebrugpad op De Koppeling met op de achtergrond De Maat met de Steehouder Woongroep in 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht vanaf het Leebrugpad op De Koppeling met op de achtergrond De Maat met de Steehouder Woongroep in 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op het in aanbouw zijnde toenmalige KPN kantoor aan de Kromme Schaft in 2005 met de aanleg van het Leebrugpad parallel aan de oude Schalkwijkseweg. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op het in aanbouw zijnde toenmalige KPN kantoor aan de Kromme Schaft in 2005 met de aanleg van het Leebrugpad parallel aan de oude Schalkwijkseweg. Foto: Sander van Scherpenzeel.


              

Kaartje behorend bij het straatnaambesluit over de Hoge Schaft en Lage Schaft uit 2008. Bron: Gemeente Houten. Kaartje behorend bij het straatnaambesluit over de Hoge Schaft en Lage Schaft uit 2008. Bron: Gemeente Houten.



3.   Hoge Schaft -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 21 oktober 2008.

De straatnaam Hoge Schaft is ooit bedacht als de tegenhanger van een ooit vastgestelde straatnaam Lage Schaft. Die op zijn beurt wel was vastgesteld maar nooit op een bepaald gedeelte van de Korte Schaft is ingevoerd. Lage Schaft heeft ruim 10 jaar in afwachting gestaan om toegepast te worden voor nieuwe bedrijven die er eens gebouwd zouden gaan worden.

Maar Korte Schaft bleef zijn naam behouden. Door de instroom van vele vluchtelingen uit het oosten in 2015. Werd er besloten om op een snelle en goedkope wijze tijdelijke eengezinswoningen neergezet op de hoek van het Spoorwachterspad en de Korte Schaft waarna deze woningen werden geadresseerd aan de Hoge Schaft. Je kan de straatnaam zien als het noordelijke (hoge) gedeelte van bedrijventerrein De Schaft. De straatnaam Lage Schaft zou dus de tegen hanger van de zuidelijke variant zijn.


             

  • Gezicht op het Leebrugpad bij het fietstunneltje met De Koppeling in 2005 met links de bouw van het toenmalige KPN kantoor aan de Kromme Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op het Leebrugpad in aanleg op het trace van het toenmalige fietspad langs de oude Schalkwijkseweg in 2005. Links de bouw van het toenmalige KPN kantoor. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op het in aanbouw zijnde toenmalige KPN kantoor aan de Kromme Schaft in 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de bedrijven aan de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op een autodealer aan de Lange Schaft 15. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op een autodealer aan de Lange Schaft 24. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de kruising van de Lange Schaft met de Nieuwe Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.


         

Gezicht op tuincentrum De Schouw op de hoek van de Hoge Schaft en De Bouw gezien vanaf de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op tuincentrum De Schouw op de hoek van de Hoge Schaft en De Bouw gezien vanaf de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.



4.   Korte Schaft -

Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag dinsdag 28 juni 1988.

De Korte Schaft heette voor het jaar 1988 de Schaftweg en was de tweede aangelegde weg op bedrijventerrein De Schaft die in de jaren 70 van de twintigste eeuw in ontwikkeling kwam.

Diverse wijzigingen hebben er ooit nog plaats gevonden aan de Korte Schaft qua naam. Maar dat voert te ver om uit te leggen.

Straatnamen die in 1988 waren bedacht voor het bedrijventerrein waren in het Houtens jargon voor originele straatnaam bedenken weinig origineel. Als ze maar fictioneel waren.


Gezicht op inprikker De Bouw met rechts het fietspad met links tuincentrum De Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op inprikker De Bouw met rechts het fietspad met links tuincentrum De Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Zicht op de toenmalige Houtense fruitveiling aan de Loerikseweg 17c, in het gebied waar bedrijfsterrein De Schaft toen nog ontwikkeld moest worden in de winter van 1968. Bron: RAZU, 353. Zicht op de toenmalige Houtense fruitveiling aan de Loerikseweg 17c, in het gebied waar bedrijfsterrein De Schaft toen nog ontwikkeld moest worden in de winter van 1968. Bron: RAZU, 353.


Gezicht op de vroegere Ambachtsweg in zuidelijke richting nog voor de ontwikkeling van de Ecowijk Leebrug en de invoering van de straatnaam Mahoniehout. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de vroegere Ambachtsweg in zuidelijke richting nog voor de ontwikkeling van de Ecowijk Leebrug en de invoering van de straatnaam Mahoniehout. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op tuincentrum De Schouw op de hoek van de Hoge Schaft en De Bouw gezien vanaf de Lange Schaft met links De Koppeling. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op tuincentrum De Schouw op de hoek van de Hoge Schaft en De Bouw gezien vanaf de Lange Schaft met links De Koppeling. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de vroegere Ambachtsweg in noordelijke richting nog voor de ontwikkeling van de Ecowijk Leebrug en de invoering van de straatnaam Mahoniehout. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de vroegere Ambachtsweg in noordelijke richting nog voor de ontwikkeling van de Ecowijk Leebrug en de invoering van de straatnaam Mahoniehout. Foto: Sander van Scherpenzeel.


             

Luchtfoto uit 2019 in noordelijke richting gezien met de Hoge Schaft, Stationserf en de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch en de Albers Pistoriusweg. Met linksonder tuincentrum op de hoek van De Bouw en de Hoge Schaft. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto uit 2019 in noordelijke richting gezien met de Hoge Schaft, Stationserf en de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch en de Albers Pistoriusweg. Met linksonder tuincentrum op de hoek van De Bouw en de Hoge Schaft. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


  • Gezicht op de Kromme Schaft in oktober 2021 met rechts het oude KPN kantoor. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de tijdelijke parkeerplaats tussen de Kromme Schaft en De Bouw in oktober 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op het voormalige KPN gebouw op de hoek van de Kromme Schaft ter hoogte van de Lange Schaft in oktober 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op het oude KPN gebouw aan de Kromme Schaft met op de achtergrond de huizen aan de Tolgaarderserf en De Koppeling in oktober 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de goederen- personeelsingang van het vroegere KPN kantoor aan de Kromme Schaft in oktober 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de tijdelijke parkeerplaats tussen de Kromme Schaft en De Bouw in oktober 2021 (2). Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de Lange Schaft in zuidelijke richting in oktober 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de Lange Schaft in noordelijke richting in oktober 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op De Bouw met links de Korte Schaft met op de achtergrond De Koppeling bij ondergaande zon. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op De Bouw met links de Korte Schaft met op de achtergrond De Koppeling bij ondergaande zon. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Bij het verbeteren en ontwikkelen van bedrijventerrein De Schaft in de periode 2000-2006 ging het qua bewegwijzering nog wel eens met met het aangeven van waar de automobilist naar de Rondweg verwezen moest worden. Foto: Frank Magdelyns. Bij het verbeteren en ontwikkelen van bedrijventerrein De Schaft in de periode 2000-2006 ging het qua bewegwijzering nog wel eens met met het aangeven van waar de automobilist naar de Rondweg verwezen moest worden. Foto: Frank Magdelyns.


        


5.   Kromme Schaft -

Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag dinsdag 28 juni 1988.


Gezicht richting noordelijke richting op de Kromme Schaft in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht richting noordelijke richting op de Kromme Schaft in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.



De straatnaam is in een tijd bedacht dat er maar weinig originaliteit tijd was in straatnaamgeving in de gemeente Houten. Functionaliteit was belangrijker dan een historisch onderwerp. Wat eerder in de jaren 70 en tot midden jaren 80 van de twintigste eeuw meer voorop stond.

Het tracé qua ligging loopt voor de Kromme Schaft niet in een 'kromme' vorm. Bedrijven aan de straat zijn diverse malen verbouw, gesloopt op nieuw gebouwd in de loop van de jaren.


          

Zicht op de Schalkwijkseweg met links de afslag naar De Weg naar de Wetering (Houtensewetering), in 1989 veranderd in Ambachtsweg en in 2011 de naam Mahoniehout. Rechts de afslag van de Schaftweg (Lange Schaft) in 1978-1979. Bron: HUA, 1929. Zicht op de Schalkwijkseweg met links de afslag naar De Weg naar de Wetering (Houtensewetering), in 1989 veranderd in Ambachtsweg en in 2011 de naam Mahoniehout. Rechts de afslag van de Schaftweg (Lange Schaft) in 1978-1979. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto van het dorp Houten vanuit het zuidoosten gezien met middenonder caravan groothandel Frans de Witte. Nu bedrijfsterrein De Schaft. Midden de Loerikseweg/Beusichemseweg. Rechtsboven de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in 1979-1980. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto van het dorp Houten vanuit het zuidoosten gezien met middenonder caravan groothandel Frans de Witte. Nu bedrijfsterrein De Schaft. Midden de Loerikseweg/Beusichemseweg. Rechtsboven de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in 1979-1980. Bron: HUA, 1929.


Zicht op de Schalkwijkseweg met links de afslag naar De Weg naar de Wetering (Houtensewetering), in 1989 veranderd in Ambachtsweg en in 2011 de naam Mahoniehout. Rechts de afslag van de Schaftweg (Lange Schaft) in 1978-1979. Bron: HUA, 1929. Zicht op de Schalkwijkseweg met links de afslag naar De Weg naar de Wetering (Houtensewetering), in 1989 veranderd in Ambachtsweg en in 2011 de naam Mahoniehout. Rechts de afslag van de Schaftweg (Lange Schaft) in 1978-1979. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto gezien vanuit het noorden op de Schalkwijksweg bij bedrijfsterrein De Schaft. Links de vroegere carvanhandel Frans de Witte aan de Schaftweg (Lange Schaft). Tegenover de Weg naar de Wetering, in 1989 omgedoopt in de Ambachtsweg en in 2011 is de naam veranderd in Mahoniehout. Beeld uit 1978-1979. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het noorden op de Schalkwijksweg bij bedrijfsterrein De Schaft. Links de vroegere carvanhandel Frans de Witte aan de Schaftweg (Lange Schaft). Tegenover de Weg naar de Wetering, in 1989 omgedoopt in de Ambachtsweg en in 2011 is de naam veranderd in Mahoniehout. Beeld uit 1978-1979. Bron: HUA, 1929.


  

  • Gezicht op het nog te bouwen KPN kantoor aan de Kromme Schaft in 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de Korte Schaft en Nieuwe Schaft met rechts de vroegere fris- en drankenhandel INBEV aan de Nieuwe Schaft in 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de bedrijven aan de Nieuwe Schaft die in 2005 ontwikkeld zijn. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op bedrijven aan de Nieuwe Schaft op de plek waar vroeger caravanhandel Frans de Witte was gevestigd. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op Dolphin Schoonmaakservice B.V. aan de Nieuwe Schaft met links de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht vanaf de Nieuwe Schaft op de Lange Schaft met op de achtergrond het vroegere Steehouder Praxis/Doeland pand aan de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op het vroegere Steehouder Praxis/Doeland pand aan de Lange Schaft kort voor de sloop. Foto: Sander van Scherpenzeel.


        

Luchtfoto gezien vanuit het zuidoosten op het bedrijfsterrein De Schaft in 1978-1979 met links de Weg naar de Wetering, wat later de Ambachtsweg zou worden en in 2011 het Mahoniehout rechts de Lange Schaft wat in die tijd de Schaftweg was. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuidoosten op het bedrijfsterrein De Schaft in 1978-1979 met links de Weg naar de Wetering, wat later de Ambachtsweg zou worden en in 2011 het Mahoniehout rechts de Lange Schaft wat in die tijd de Schaftweg was. Bron: HUA, 1929.



6.   Lange Schaft -

Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag dinsdag 28 juni 1988.

De Lange Schaft was van oorsprong de eerst ontwikkelde straat voor het vroege bedrijventerrein De Schaft. Caravangroothandel Frans de Witte en de Houtense Fruitveiling waren de eerste bedrijven in het gebied. De Lange Schaft is aangelegd in 1976 als toen nog de Albers Pistoriuslaan.


Gezicht op de parkeerplaats met links de Lange Schaft met rechtsachter het vroegere KPN kantoor in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de parkeerplaats met links de Lange Schaft met rechtsachter het vroegere KPN kantoor in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.



In de loop van een halve eeuw zijn er heel wat bedrijven vertrokken, gesloopt, verhuist en omgebouwd.
Sinds 2005 hebben meer bedrijfspanden plaats gemaakt voor modernere bedrijven.


        

Gezicht op het metaalverwerker en kozijnen specialist Van Hengstum op bedrijventerrein De Schaft op de hoek van de Korte Schaft met De Bouw. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op het metaalverwerker en kozijnen specialist Van Hengstum op bedrijventerrein De Schaft op de hoek van de Korte Schaft met De Bouw. Foto: Sander van Scherpenzeel.


             

Gezicht op de bedrijven aan de Nieuwe Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de bedrijven aan de Nieuwe Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de Nieuwe Schaft met rechts de vroegere Fris- en drankenhandel INBEV met op de achtergrond de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de Nieuwe Schaft met rechts de vroegere Fris- en drankenhandel INBEV met op de achtergrond de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Luchtfoto gezien het zuidoosten met rechtsonder bedrijfsterrein De Schaft met middenboven het dorp Houten in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien het zuidoosten met rechtsonder bedrijfsterrein De Schaft met middenboven het dorp Houten in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929.


Gezicht op Dolphin Schoonmaakservice B.V. aan de Nieuwe Schaft met links de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op Dolphin Schoonmaakservice B.V. aan de Nieuwe Schaft met links de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de Nieuwe Schaft met op de achtergrond bouwbedrijf Van Rijn. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de Nieuwe Schaft met op de achtergrond bouwbedrijf Van Rijn. Foto: Sander van Scherpenzeel.



7.   Nieuwe Schaft -

Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag dinsdag 28 juni 1988.

De Nieuwe Schaft is voor een groot deel een voortzetting als straatnaam uit 1988 nadat in de periode 2003-2005 de oude caravanhandel Frans de Witte op de hoek van de Lange Schaft en de Schalkwijkseweg (Het Hout) was afgebroken.

Op de Nieuwe Schaft zitten voornamelijk kleine bouwbedrijven, schoonmaakbedrijven en catering/afhaalmaaltijden bedrijven gevestigd.

Nieuwe Schaft heeft geen link met een object of andere situatie. Straatnaam is bedacht in een tijd om functioneel te zijn maar niet in creativiteit.


Gezicht vanaf de Nieuwe Schaft op de Lange Schaft met op de achtergrond het vroegere Steehouder Praxis/Doeland pand aan de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht vanaf de Nieuwe Schaft op de Lange Schaft met op de achtergrond het vroegere Steehouder Praxis/Doeland pand aan de Lange Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Luchtfoto gezien vanuit het zuidoosten op bedrijfterrein De Schaft met links de Schalkwijkseweg en rechts de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuidoosten op bedrijfterrein De Schaft met links de Schalkwijkseweg en rechts de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929.


Gezicht op de Korte Schaft en Nieuwe Schaft met rechts de vroegere fris- en drankenhandel INBEV aan de Nieuwe Schaft in 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de Korte Schaft en Nieuwe Schaft met rechts de vroegere fris- en drankenhandel INBEV aan de Nieuwe Schaft in 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met links de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) met de Beusichemseweg en het Loerikse Zandpad met de Molendijk (middenin). Rechtsboven de Odijkseweg in de jaren zeventig. Bron: HUA, 19129. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met links de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) met de Beusichemseweg en het Loerikse Zandpad met de Molendijk (middenin). Rechtsboven de Odijkseweg in de jaren zeventig. Bron: HUA, 19129.


Gezicht op diverse bedrijventerreinen aan de Korte Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op diverse bedrijventerreinen aan de Korte Schaft. Foto: Sander van Scherpenzeel.


             

Gezicht op het familiebedrijf Van Hengstum als metaalverwerker en kozijnhandel op de hoek van de Korte Schaft met De Bouw gezien in 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op het familiebedrijf Van Hengstum als metaalverwerker en kozijnhandel op de hoek van de Korte Schaft met De Bouw gezien in 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Luchtfoto gezien vanuit het zuidoosten met de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) met links het bedrijfsterrein De Schaft met met de Schaftweg en de Albers Pistoriuslaan. Linksboven het dorp Houten in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuidoosten met de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) met links het bedrijfsterrein De Schaft met met de Schaftweg en de Albers Pistoriuslaan. Linksboven het dorp Houten in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929.


Gezicht op de Korte Schaft met rechts Tuincentrum De Schouw met op de achtergrond De Bouw in oktober 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de Korte Schaft met rechts Tuincentrum De Schouw met op de achtergrond De Bouw in oktober 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.



Bedrijventerrein Doornkade

Straatplattegrond van bedrijventerrein Doornkade in 2021. Bron: Openstreetmap.org (NL). Straatplattegrond van bedrijventerrein Doornkade in 2021. Bron: Openstreetmap.org (NL).



De straatnamen op bedrijventerrein Doornkade hebben een verwijzing naar de oude Doornkade als weg. De oudste vermelding dateert uit de 16 eeuw als 'Heemsteder Doornweg', 'Menweg' of 'Merweg'. Het is niet uit te sluiten dat in het gebied van de Doornkade in de 16- en 17 eeuw zulke klei en nattige grond was dat er doornstruiken langs de weg groeide. Of dat de kade een 'doorgaande' weg naar Heemstede was.

De kade liep dwars door de ontginning Wulverbroek en was vele eeuwen in het bezit geweest van St. Servaasabdij te Utrecht.

De weg vormde de verbinding tussen het Overeind van Jutphaas in het westen en de ambachtsheerlijkheid Wulven in het oosten. Met vanaf het eind van de zeventiende eeuw een aansluiting op de zicht-aslaan van Heemstede, heden het Heerlijkheidspad genaamd.

Vaak wordt door Houtense en Utrechtse historisch uitgelegd dat de vroegere laan van Heemstede aansluitend in het noordoosten op de Utrechtseweg de hoofdoprijlaan van Heemstede was in eerdere tijden. Die is naar ons inziens niet zo.

Paard en wagen/koets voor de Heer van Heemstede die naar Utrecht reed of terug kwam ging veelal via de Koppeldijk en Heemsteedseweg gereden. De  laan diende meer als een bezienswaardigheidsobject in de 17e eeuw dan als echt oprijlaan te dienen. Rondom de laan was in vroegere tijden een grote en rijk versierde tuin.

Hier schrijven we over de naam als bedrijventerrein 'Doornkade' maar in werkelijkheid is de naam al op 13 maart 2012 ingetrokken. Van 1979 tot 2012 was de naam Doornkade in gebruik voor het bedrijventerrein. Na deze tijd is het de buurt De Kade als onderdeel van het Houten Buitengebied.

Diverse straatnamen zijn genoemd naar Europese boomsoorten die vooral in Nederland voorkomen.


Gezicht op bedrijventerrein De Schaft met links de rijksweg A27 en de Utrechtseweg in 1985. Rechts van het midden is de rijksweg A27 nog in aanleg aan de westkant van landgoed Nieuw-Amelisweerd. Diagonaal midden van de rijksweg A12 met uiterst links Plas Laagraven. Midden rechts het kassencomplex van familie Jongerius. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), (353). Gezicht op bedrijventerrein De Schaft met links de rijksweg A27 en de Utrechtseweg in 1985. Rechts van het midden is de rijksweg A27 nog in aanleg aan de westkant van landgoed Nieuw-Amelisweerd. Diagonaal midden van de rijksweg A12 met uiterst links Plas Laagraven. Midden rechts het kassencomplex van familie Jongerius. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), (353).



Eind jaren 70 van de twintigste eeuw werden er door de gemeente Houten diverse grote percelen grond aangekocht van de toenmalige eigenaarsfamilie Heijmeijer van Heemstede. Dit voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Doornkade. In 1980 zou de rijksweg A27 voorgoed de oprijlaan doorsnijden.


Aanleg van het helofytenfilter (biezenvelden) in 1989 ten zuiden van de zicht-aslaan van Heemstede gezien vanuit het oosten. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Aanleg van het helofytenfilter (biezenvelden) in 1989 ten zuiden van de zicht-aslaan van Heemstede gezien vanuit het oosten. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



Rond 1984 zou de Meidoornkade worden aangelegd vanaf de westelijke Rondweg. waarna hierop en helofytenfilter tussen de laan en de westelijke Rondweg zou worden aangelegd. Diverse watergangen met rietbeschoeiing die het overtollige regenwater uit het riool zou filteren. Om zo het water terug in de circulatie van de natuur te brengen.


Aanleg van het helofytenfilter (biezenvelden) met de toekomstige IJsbaan van Houten in 1989 ten zuiden van de zicht-aslaan van Heemstede gezien vanuit het oosten. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Aanleg van het helofytenfilter (biezenvelden) met de toekomstige IJsbaan van Houten in 1989 ten zuiden van de zicht-aslaan van Heemstede gezien vanuit het oosten. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



Ook werd het helofytenfilter (biezenvelden) in koude winters gebruikt door de Houtense schaatsclub. Ten noorden van de laan is een klein landschappelijk park ontstaan waar schapen grazen, mensen de hond uitlaten of fietsers doorgang vinden naar het horeca paviljoen De Toekomst.


Luchtfoto gezien vanuit het westen met linksonder de rijksweg A27 met daarboven het terrein van horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33) met rechts daarboven tennisvereniging De Doordraaiers (Poort van Wulven 2). Gezien in de periode 2018-2019. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het westen met linksonder de rijksweg A27 met daarboven het terrein van horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33) met rechts daarboven tennisvereniging De Doordraaiers (Poort van Wulven 2). Gezien in de periode 2018-2019. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


                             


1.   Elzenkade -

Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag dinsdag 19 oktober 1982.

Els (Alnus) is een geslacht uit de berkenfamilie (Betulaceae). Het geslacht omvat circa dertig soorten die op het noordelijk halfrond voorkomen.


Een zwarte els. Bron: Wikipedia. Een zwarte els. Bron: Wikipedia.



Het zijn vochtminnende loofbomen die bloeien voordat de bladeren verschijnen. In de Benelux komen er twee soorten van nature voor: de zwarte en de grauwe els.


                                 

Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met links de rijksweg A27 met rechts daarvan het horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33). Rechtsboven de Expo Houten gezien in de periode 2018-2019. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met links de rijksweg A27 met rechts daarvan het horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33). Rechtsboven de Expo Houten gezien in de periode 2018-2019. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..



De bladeren lijken op die van de hazelaar. Ze vallen groen van de boom en vertonen dus geen herfstkleur.

De soorten zijn eenhuizig en hebben dus zowel mannelijke als vrouwelijke bloeiwijzen. Deze worden katjes genoemd. De mannelijke katjes zijn langwerpig en hangen. De vrouwelijke katjes zijn eivormig tot langwerpig-eivormig en staan min of meer rechtop.

Na de bevruchting groeien de vrouwelijke katjes uit tot groene, ribbelige kegeltjes. Deze rijpen in de herfst tot de zogenoemde elzenproppen (kegels zonder zaad), die nog wel een jaar aan de boom kunnen blijven zitten.


Toenmalige bruin wijkbord wat in de jaren 80 en 90 van de twintigste eeuw door de gemeente Houten gebruikt werd om wandelaars, fietsers en ander gemotoriseerd verkeer aan te geven welke ze bepaalde wijk inreden. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Toenmalige bruin wijkbord wat in de jaren 80 en 90 van de twintigste eeuw door de gemeente Houten gebruikt werd om wandelaars, fietsers en ander gemotoriseerd verkeer aan te geven welke ze bepaalde wijk inreden. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



Sinds 2002 maakt de Elzenkade onderdeel uit van de doorgaande busverbinding tussen Houten en Utrecht Centraal. Voor 2002 deed busverbinding de route aan via de Utrechtseweg, Rondweg, inprikker De Borch om via de toenmalige wijken Wulven en Tiellandt (1979-2012) door te gaan naar het Oude Dorp. In 2002 werden langs de Rondweg bij ieder fiets- en voetgangerstunnel een bushalte aangelegd voor iedere buurt.


Kaart van een grensverlegging waterschap Vechter- en Oudwulverbroek in de jaren 50 van de twintigste eeuw met de Langeweg en midden rechts nog een perceel van de oude Doornkade (weg). Bron: RHC Rijnstreek en Lopikerwaard. Kaart van een grensverlegging waterschap Vechter- en Oudwulverbroek in de jaren 50 van de twintigste eeuw met de Langeweg en midden rechts nog een perceel van de oude Doornkade (weg). Bron: RHC Rijnstreek en Lopikerwaard.



Bij de Elzenkade kwam aansluitend op de Utrechtseweg een bussluis om de bus uit Utrecht lijn 47 als enige doorgang te geven naar het bedrijventerrein om zijn route via de Koedijk en bedrijventerrein De Meerpaal te vervolgen.

Vele jaren heeft op de hoek van de Elzenkade het hoofdkantoor van Brinks waardetransport gezeten. Een bedrijf gespecialiseerd in transport van bankbiljetten, muntgeld of andere waarde volle goederen.


Gezicht op de Meidoornkade vanuit de lucht in 1988 met links de rijksweg A27 met rechts de Expo Houten. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Meidoornkade vanuit de lucht in 1988 met links de rijksweg A27 met rechts de Expo Houten. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


    

Gezicht vanaf de Utrechtseweg (links) in 1979 op het terrein waar bedrijventerrein Doornkade aangelegd zou gaan worden. Foto: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht vanaf de Utrechtseweg (links) in 1979 op het terrein waar bedrijventerrein Doornkade aangelegd zou gaan worden. Foto: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht vanaf de Utrechtseweg (links) met op de achtergrond de laan van Heemstede in 1979 op het terrein waar bedrijventerrein Doornkade aangelegd zou gaan worden. Foto: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht vanaf de Utrechtseweg (links) met op de achtergrond de laan van Heemstede in 1979 op het terrein waar bedrijventerrein Doornkade aangelegd zou gaan worden. Foto: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht vanaf de Utrechtseweg met op de achtergrond de laan van Heemstede in 1979 op het terrein waar bedrijventerrein Doornkade aangelegd zou gaan worden. Foto: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht vanaf de Utrechtseweg met op de achtergrond de laan van Heemstede in 1979 op het terrein waar bedrijventerrein Doornkade aangelegd zou gaan worden. Foto: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht vanaf de Utrechtseweg (links) in 1980 op het terrein waar bedrijventerrein Doornkade aangelegd zou gaan worden. Met de voorbereiding tot aanleg van het riool. Foto: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht vanaf de Utrechtseweg (links) in 1980 op het terrein waar bedrijventerrein Doornkade aangelegd zou gaan worden. Met de voorbereiding tot aanleg van het riool. Foto: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


            

De Es als laan. Bron: Wikipedia. De Es als laan. Bron: Wikipedia.



De es (Fraxinus excelsior) is een loofboom uit de olijffamilie (Oleaceae), die van nature in Europa voorkomt. Het is een snelgroeiende boom die tot 40 m hoog kan worden. De es is, net als onder meer de wilg, geschikt om te knotten en heeft bovendien een groter vermogen om de wonden in te kapselen door middel van cambiumvorming, de wonden mogen echter niet groter zijn dan 15 cm anders duurt de insluiting veel langer.


Luchtfoto gezien richting het westen in de periode 1986-1987 met onderaan Houten Noordwest nog in ontwikkeling met de rijksweg A27 diagonaal midden. Met rechts de Utrechtseweg. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Luchtfoto gezien richting het westen in de periode 1986-1987 met onderaan Houten Noordwest nog in ontwikkeling met de rijksweg A27 diagonaal midden. Met rechts de Utrechtseweg. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



De boom is bladverliezend en heeft een oneven geveerd blad, dat bestaat uit zeven tot dertien lancetvormige gezaagde deelblaadjes. De bladeren zijn kruiswijs tegenoverstaand. Essen bloeien voordat ze in blad komen.


Bedrijfsterrein Dooronkade gezien vanuit de lucht vanaf het noorden met de Meidoornkade, Essenkade met links de Utrechtseweg in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Bedrijfsterrein Dooronkade gezien vanuit de lucht vanaf het noorden met de Meidoornkade, Essenkade met links de Utrechtseweg in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


 


2.   Essenkade -

Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag dinsdag 26 augustus 1980.

De Essenkade vormt de hoofdinprikker voor het bedrijventerrein sinds 1980. Ten zuiden van de weg heeft vele jaren van 1980 tot 2005 de hoofdredactie van het Utrechts Nieuwsblad gezeten.


Gezicht op de Essenkade rond 1982 met op de achtergrond het installatiebedrijf Andriessen aan de Peppelkade 1. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Essenkade rond 1982 met op de achtergrond het installatiebedrijf Andriessen aan de Peppelkade 1. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



Nu zetelen in de oude hallen waar ooit de drukpersen van de krant stonden een infrabedrijf. En een bedrijf voor invaliden hulpmiddelen. Rechts op de foto nog het bedrijfspand van Installatiebedrijf Andriessen aan de Peppelkade. Ook ooit een Utrechts familiebedrijf.

Later vestigde zij ze aan de Linieveste. Maar door de kredietcrisis failliet gegaan in de periode 2008-2012.


            

Zicht op de pers- en druk hallen van het Utrechts Nieuwsblad aan de Essenkade in de periode rond 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Zicht op de pers- en druk hallen van het Utrechts Nieuwsblad aan de Essenkade in de periode rond 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Zicht op de hoofdingang van het Utrechts Nieuwsblad aan de Essenkade op bedrijventerrein de Doornkade te Houten rond 1982-1983. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Zicht op de hoofdingang van het Utrechts Nieuwsblad aan de Essenkade op bedrijventerrein de Doornkade te Houten rond 1982-1983. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


    

Het bedrijfsgebouw van ASPA aan de Meidoornkade gezien rond 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Het bedrijfsgebouw van ASPA aan de Meidoornkade gezien rond 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Straatnaambord 'Poort van Wulven in maart 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord 'Poort van Wulven in maart 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel.


     

Zicht op de Utrechtseweg met op de achtergrond het hoofdkantoor van het Utrechts Nieuwsblad op bedrijventerrein Doornkade aan de Essenkade in 1982. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Zicht op de Utrechtseweg met op de achtergrond het hoofdkantoor van het Utrechts Nieuwsblad op bedrijventerrein Doornkade aan de Essenkade in 1982. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op het bedrijfsgebouw MRS aan de Peppelkade 21 in 1982. Rond 2000 is er een verdieping bovenop gezet. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op het bedrijfsgebouw MRS aan de Peppelkade 21 in 1982. Rond 2000 is er een verdieping bovenop gezet. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de Utrechtseweg met links de Essenkade en op de achtergrond Uitgeverij Den Hartog in de periode rond 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Utrechtseweg met links de Essenkade en op de achtergrond Uitgeverij Den Hartog in de periode rond 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de Essenkade en de Meidoornkade in de periode ca. 1985 met op de achtergrond het bedrijfsgebouw van Installatiebureau Andriessen. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Essenkade en de Meidoornkade in de periode ca. 1985 met op de achtergrond het bedrijfsgebouw van Installatiebureau Andriessen. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


               

Personeel aan het werk in het gebouw van het Utrechts Nieuwsblad aan de Essenkade in 1988. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Personeel aan het werk in het gebouw van het Utrechts Nieuwsblad aan de Essenkade in 1988. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


De regio redactie van het Utrechts Nieuwsblad aan de Essenkade op bedrijventerrein Doornkade in 1988. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De regio redactie van het Utrechts Nieuwsblad aan de Essenkade op bedrijventerrein Doornkade in 1988. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


   

Een meidoornplant. Bron: Wikipedia. Een meidoornplant. Bron: Wikipedia.



Meidoorn (Crataegus) is een geslacht uit de rozenfamilie (Rosaceae). Het geslacht wordt ook wel haagdoorn of steendoorn genoemd. Het zijn struiken die van nature in Europa, Noord-Amerika, Azië en Noord-Afrika voorkomen.

Sommige soorten komen ook als boom voor. De meidoorn werd vanwege de doornen op de takken veel gebruikt in hagen als afscheiding voor het vee. Op sommige plaatsen zoals in het gebied de Maasheggen in het noordoosten van Noord-Brabant is dat nog goed te zien. Het hout is hard en fijn van structuur.


Gezicht op de parkeerplaats achter de pers- en drukkerij van het Utrechts Nieuwsblad aan de Meidoornkade in 1981. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de parkeerplaats achter de pers- en drukkerij van het Utrechts Nieuwsblad aan de Meidoornkade in 1981. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


       


3.   Meidoornkade

Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag dinsdag 19 oktober 1982.

De Meidoornkade vormt op het bedrijventerrein Doornkade de centrale (halve) rond- en ontsluitingsweg voor de diverse aangelegen bedrijven op het bedrijventerrein.


Gezicht op de net gereed gekomen Meidoornkade in 1983-1984. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de net gereed gekomen Meidoornkade in 1983-1984. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



Parallel aan de westkant van de Meidoornkade is een grote centrale parkeerplaats voor de Euretco Expo Hal waar het gehele jaar door diverse tentoonstellingen en beurzen worden gehouden. De weg doorsnijdt de zicht-aslaan van Heemstede, genaamd het Heerlijksheidspad.


   

Gezicht op de diverse bedrijven die parallel staan langs de rijksweg A27 en de Meidoornkade rond 1992 gezien vanaf het Oud-Wulven viaduct bij de Utrechtseweg. (2) Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de diverse bedrijven die parallel staan langs de rijksweg A27 en de Meidoornkade rond 1992 gezien vanaf het Oud-Wulven viaduct bij de Utrechtseweg. (2) Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de diverse bedrijven die parallel staan langs de rijksweg A27 en de Meidoornkade rond 1992 gezien vanaf het Oud-Wulven viaduct bij de Utrechtseweg. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de diverse bedrijven die parallel staan langs de rijksweg A27 en de Meidoornkade rond 1992 gezien vanaf het Oud-Wulven viaduct bij de Utrechtseweg. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


          

Uitlegbord van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden bij de Vispassages Meidoornkade en A27, nabij het Heerlijkheidspad in maart 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel. Uitlegbord van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden bij de Vispassages Meidoornkade en A27, nabij het Heerlijkheidspad in maart 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Vispassage in de sloot naast de zicht-aslaan van Heemstede bij de Meidoornkade in maart 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel. Vispassage in de sloot naast de zicht-aslaan van Heemstede bij de Meidoornkade in maart 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Straatnaambord 'Meidoornkade' in maart 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord 'Meidoornkade' in maart 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel.


  

Het ooit geplande te bouwen 'Hotel van de Toekomst' aan de Meidoornkade en de rijksweg A27 wat in 1996 een week voor het slaan van de eerste paal aan een faillissement toe kwam. Impressie van hoe dit hotel van de Toekomst er ooit bij zou komen te staan. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Het ooit geplande te bouwen 'Hotel van de Toekomst' aan de Meidoornkade en de rijksweg A27 wat in 1996 een week voor het slaan van de eerste paal aan een faillissement toe kwam. Impressie van hoe dit hotel van de Toekomst er ooit bij zou komen te staan. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



De bekende Houtenaar Chriet Titulaer (1943-2017) die vooral in de jaren 70 en 80 veel te zien was op de Nederlandse Publieke Omroep met zijn TROS programma de 'Wondere Wereld'. Wilde als kroon op zijn werk van vele jaren van presenteren en carrière een Hotel van de Toekomst laten bouwen op de plek van het huidige Horeca Paviljoen De Toekomst aan de Meidoornkade 25-33.
Door te hoge ambities en bouwkosten ging het project uiteindelijk failliet.


Luchtfoto vanuit het noorden gezien met links het helofytenfilter (Biezenvelden), middenrecht het horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33). Met midden linksboven de tennisvereniging De Doordraaiers gezien in de periode 2018-2019. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto vanuit het noorden gezien met links het helofytenfilter (Biezenvelden), middenrecht het horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33). Met midden linksboven de tennisvereniging De Doordraaiers gezien in de periode 2018-2019. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..



De gemeente Houten had altijd na de jaren van 1996 nog het plan en de wens dat er een grote hotelketen zich in Houten zou vestigen. Ruim twintig jaar later in 2006 werd er begonnen met Van der Valk Hotel aan de Hoofdveste die in 2008 zijn deuren zou open.


Zicht op horecapaviljoen De Toekomst met linksonder de rijksweg A27, linksboven bedrijventerrein Doornkade en rechts tennisvereniging De Doordraaiers aan de Poort van Wulven in april 2013. Foto: Woningbouwvereniging Viveste (c). Zicht op horecapaviljoen De Toekomst met linksonder de rijksweg A27, linksboven bedrijventerrein Doornkade en rechts tennisvereniging De Doordraaiers aan de Poort van Wulven in april 2013. Foto: Woningbouwvereniging Viveste (c).



Op de plek waar het Hotel van de Toekomst ooit zou komen aan de Meidoornkade 25-33 werd ook in 2007 begonnen met de bouw van het Horeca Paviljoen De Toekomst. Waar een pannenkoekenhuis, BBQ en Gril en All You Can Eat restaurant in werd geopend in.

Met in de kelder een bowlingbaan, dart, pool, Clow in the Dark Golf en een Laserquest baan hierbij geopend zou worden.


Luchtfoto gezien vanuit het noordwesten met linksonder het helofytenfilter en middenboven tennisvereniging De Doordraaiers (Poort van Wulven 2). Met rechtsonder het horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33). Ooit de plek waar het hotel van De Toekomst van Griet Tiutlaer zou komen te staan. Maar wegens faillissement voor de bouw al niet meer doorgang vond. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het noordwesten met linksonder het helofytenfilter en middenboven tennisvereniging De Doordraaiers (Poort van Wulven 2). Met rechtsonder het horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33). Ooit de plek waar het hotel van De Toekomst van Griet Tiutlaer zou komen te staan. Maar wegens faillissement voor de bouw al niet meer doorgang vond. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


          

Bord bij de Poort van Wulven en Koedijk met 'Welkom bij Tennis- en Padelvereniging De Doordraaiers gezien in maart 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel. Bord bij de Poort van Wulven en Koedijk met 'Welkom bij Tennis- en Padelvereniging De Doordraaiers gezien in maart 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel.


  

Portret van Chriet Titulaer (1943-2017) in 1984. Wonende vele jaren in Houten vlakbij het Oude Dorp. Bron: Wikimedia Commons. Beeld en Geluid. Portret van Chriet Titulaer (1943-2017) in 1984. Wonende vele jaren in Houten vlakbij het Oude Dorp. Bron: Wikimedia Commons. Beeld en Geluid.


Maquette van het ooit te bouwen Hotel van De Toekomst aan de Meidoornkade in het midden van de jaren 90. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht), 353. Maquette van het ooit te bouwen Hotel van De Toekomst aan de Meidoornkade in het midden van de jaren 90. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht), 353.


Gezicht vanaf de Linieveste met op de achtergrond het Van Der Valk Hotel Houten aan de Hoofdveste 25. De opvolger van het failliete Hotel van De Toekomst uit 1996. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht vanaf de Linieveste met op de achtergrond het Van Der Valk Hotel Houten aan de Hoofdveste 25. De opvolger van het failliete Hotel van De Toekomst uit 1996. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Het vooraanzicht van het Van Der Valk Hotel Houten gezien vanaf de Hoofdveste. Foto: Sander van Scherpenzeel. Het vooraanzicht van het Van Der Valk Hotel Houten gezien vanaf de Hoofdveste. Foto: Sander van Scherpenzeel.


         

Op 11 mei 1985 vond tijdens de Robotdag in de gemeente Houten de opening van De Staart plaats. Met de presentatie van Chriet Titulaer.

  

Het Van Der Valk Hotel in de verte gezien vanaf De Veste aan de Hoofdveste 25. Foto: Sander van Scherpenzeel. Het Van Der Valk Hotel in de verte gezien vanaf De Veste aan de Hoofdveste 25. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op diverse kleine bedrijfspanden aan de Peppelkade in ca. 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op diverse kleine bedrijfspanden aan de Peppelkade in ca. 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.

 

          

Twee populieren in de Alpilles bij Saint-Rémy, door Vincent van Gogh, Cleveland Museum of Art uit 1958. Bron: Wikimedia Commons. Twee populieren in de Alpilles bij Saint-Rémy, door Vincent van Gogh, Cleveland Museum of Art uit 1958. Bron: Wikimedia Commons.


Euramerikaanse populier. Bron: Wikimedia Commons. Euramerikaanse populier. Bron: Wikimedia Commons.



Populier (Populus), ook wel poppel of peppel, is een geslacht van loofbomen uit de wilgenfamilie (Salicaceae). De snelgroeiende populieren kunnen tot 40 m hoog worden.
De maximale leeftijd van de populier ligt op ongeveer tweehonderd jaar. Voor een goede groei hebben de bomen veel licht nodig.


Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten met middenin de rijksweg A27 met linksonder een een deel van de oude tuin van kasteel Heemstede. Met linksboven het horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33). Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten met middenin de rijksweg A27 met linksonder een een deel van de oude tuin van kasteel Heemstede. Met linksboven het horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33). Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..



De bladeren zijn afwisselend geplaatst. Eindknoppen zijn groter dan de zijknoppen. In de herfst kleuren de bladeren goudgeel tot geel of grijzig bruin. Populieren uit de secties Populus en Aegiros hebben bladstengels die zijdelings afgeplat zijn, zodat ze gemakkelijk heen en weer wiegen in de wind. Evenals wilgen, hebben populieren een krachtige, oppervlakkige en verspreide wortelgroei. De wortels kunnen door zachte muren en gaatjes in muren groeien. Ook wegen en leidingen kunnen opgedrukt worden door de wortel van de populier.


Luchtfoto gezien vanuit het noordoosten in de periode 2018-2019 met links tennisvereniging De Doordraaiers (Poort van Wulven 2) met rechts het horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33). Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het noordoosten in de periode 2018-2019 met links tennisvereniging De Doordraaiers (Poort van Wulven 2) met rechts het horecapaviljoen De Toekomst (Meidoornkade 25-33). Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..



Alle populieren behalve P. lasiocarpa zijn tweehuizig (er zijn aparte mannelijke en vrouwelijke planten). De bloem is een hangend katje dat voor het uitlopen van het blad verschijnt. Mannelijke bloemkatten hebben vele (vijf tot veertig) meeldraden bijeen, de kleur is vaak rood. Ze vallen spoedig af als ze hun werk hebben gedaan (stuifmeel afgeven).

Dit geschiedt door windbestuiving. De vrouwelijke katjes blijven na de bestuiving tot in mei en juni hangen. Dan springt de doosvrucht open en komt het 3 × 1 mm grote zaad vrij. Het is omgeven door donzig zaadpluis en voert ver op de wind mee. Lang niet alle pluis bevat een zaadje. Om te ontkiemen heeft het zaad een vochtige bodem nodig zoals rivieroevers. Populieren worden vruchtdragend na circa vijftien jaar.


Stam van Canadese populier. Bron: Wikimedia Commons. Stam van Canadese populier. Bron: Wikimedia Commons.