Stichting Houtense Hodoniemen

Onderzoekt straatnamen, boerderijen, onroerend goed en adellijke families in Houten en omgeving

Straatnamen Ontsluitingswegen - Bruggen en Viaducten

(wijzigingen voorbehouden, er kunnen geen rechten aan deze lijst ontleend worden)
Gebruik Ctrl + F voor het zoeken naar je straatnaam.

Straatnamen Ontsluitingswegen 

Luchtfoto gezien vanuit het zuiden op het kasteelterrein en kasteel Schonauwen (Granietsteen nr. 50). Links de Vijfwal met er rondom de buurt De Stenen. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden op het kasteelterrein en kasteel Schonauwen (Granietsteen nr. 50). Links de Vijfwal met er rondom de buurt De Stenen. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


  • Gezicht op de noordoostelijke Rondweg ter hoogte van de fieterstunnel bij de buurt De Sloten en de Binnenweg in 2015. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de Limesbaan een dag voor de opening op donderdagavond 16 april 2015. Foto: Sandler van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de Limesbaan een dag voor de opening op donderdagavond 16 april 2015 (2). Foto: Sandler van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de Limesbaan met in de verte de stoplichten bij de noordoostelijke Rondweg met erachter de bomen van het Kooikerspark op donderdagavond 16 april 2015. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de Limesbaan met in de verte de stoplichten bij de noordoostelijke Rondweg met erachter de bomen van het Kooikerspark op donderdagavond 16 april 2015. (2) Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de fietserstunnel onder de Limesbaan met links de noordoostelijke Rondweg op donderdagavond 16 april 2015. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de fietserstunnel onder de Limesbaan met links de noordoostelijke Rondweg op donderdagavond 16 april 2015. (2) Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • De verlichte fietserstunnel onder de Limesbaan op donderdagavond 16 april 2015. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht vanaf het fietspad (Binnenweg) bij de fietserstunnel na boven bekeken met links een stoplicht bij de kruising van de Rondweg met de Limesbaan op donderdagavond 16 april 2015. Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de rijksweg A12 ter hoogte van Bunnik met de afrit Houten-Oost (afrit 18a). Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • Gezicht op de rijksweg A12 ter hoogte van Bunnik met de afrit Houten-Oost (afrit 18a). (2) Foto: Sander van Scherpenzeel.
  • De Limesbaan in gebruik genomen gezien voor de T-splitsing met de noordoostelijke Rondweg op 18 april 2015. Foto: Sander van Scherpenzeel.


        

Gezicht op De Koppeling gezien vanaf het talud van de Rondwegwal. Op de achtergrond het voormalige kantoorgebouw van telecomprovider KPN. Foto uit 2005, Sander van Scherpenzeel. Gezicht op De Koppeling gezien vanaf het talud van de Rondwegwal. Op de achtergrond het voormalige kantoorgebouw van telecomprovider KPN. Foto uit 2005, Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op De Koppeling (westelijke kant) vanaf het spoorviaduct bij het Spoorwachterspad. Met rechts het appartementengebouw aan het Stationserf. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op De Koppeling (westelijke kant) vanaf het spoorviaduct bij het Spoorwachterspad. Met rechts het appartementengebouw aan het Stationserf. Foto: Sander van Scherpenzeel.



1.   De Koppeling

De Koppeling is van 1998 tot 2003 aangelegd, verlegd en ontstaan als voorganger van de zuidelijke Rondweg van Houten Noordoost en Noordwest. In 1987 kwam het oude stuk Rondweg tussen de inprikker De Erven (westkant van de spoorlijn Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) en de rotonde (oostkant) bij de inprikkers Het Spoor en De Molen met een nieuwe tunnel gereed.

In 1997-1998 werd er begonnen met de aanleg van het eerste stuk zuidoostelijke Rondweg ter hoogte van het Willemspoor en de Wijkerweg. Met de toekomstige beoogde aansluiting van de Rondweg aan de westkant ter hoogte van De Maat moest het stuk Rondweg ten zuiden van het Oude Dorp, Dorpsstraat, inprikker De Erven tot aan de oostkant onder de spoorweg door van een nieuwe naam worden voorzien, dat werd uiteindelijk de naam De Koppeling. Met de betekenis van een koppeling tussen westelijk- en oostelijke Houten voor gemotoriseerd verkeer.

Ruim vijf jaar later, bij het bijna gereedkomen en voltooiing van de zuidlijke Rondweg moest er door de gemeenteraad een keuze gemaakt worden. Van hoe de Rondweg aangesloten zou gaan worden op de kruising bij de Dorpsstraat/Rondweg. Er kon een keuze gemaakt worden uit drie wegvarianten, waaruiteindelijk de variant met De Maat het is geworden. Het euvel zou zijn dat er een te ingewikkelde wegenloop zou moeten komen, door de aansluitingen van de Rondweg/De Koppeling, Dorpsstraat, inprikker Het Hout en inprikker De Erven. Wat teveel voor opstoppingen en stoplichtentechnieken zou gaan zorgen.

In de jaren van aanleg werden de inprikkers Het Erf, Het Spoor en De Molen opnieuw ingericht en werden de inprikkers Het Spoor, De Bouw en Het Hout aangelegd door de ontwikkeling van de nieuwe Vinex-wijken. Waarbij inprikker De Bouw ook diende als ontsluiting voor het achtergelegen bedrijfsterrein De Schaft, en eigenlijk ook al op het tracé lang van de oude Loerikseweg. Wat daar van oorsprong als isnds de vroegere middeleeuwen lag. Inprikker Het Hout is op de oude verbinding van de Schalkwijkseweg komen te liggen. dat was de oude verbinding tussen Houten en Schalwijkwijk tot 2000-2003.

In 2005 werd Houtense woonboulevard op De Maat ingebruik genomen, een complex met bouwmarkt Praxis en andere muebelzaken in beheer van de familie Steehouder. die ervoor een aantal winkels aan de Lange Schaft bezaten. Maar door de veroudere panden waren verhuist naar De Maat.

Rond dezelfde tijd kwam er aan de zuidkant van De Koppeling een nieuw groot kantorencomplex gereed. die aan de andere kant wordt ontsloten door de Kromme Schaft. Hier heeft telecombedrijf KPN vele jaren gevestigd gezeten. In 2003 waren er in de regio Houten en bedrijfterreinen in de gemeente Nieuwegein de bedrijven van Gertronix/Pinkrocade gevestigd. Maar uiteindelijke door fuseren of overname?, door KPN werden de aantal bedrijven samengevoegd tot het KPN pand aan De Koppeling. Veel personeelsleden kwamen met de auto wat bij de omliggende straten voor een grote parkeerdruk zorgde. In 2020 in KPN met het personeel naar Amersfoort verhuist. En staat een groot gedeelte van het kantorencomplex anno 2023 al een tijdje leeg.

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 3 november 1998.


Het begin van de aanleg van het laatste gedeelte van de noordelijke Rondweg in 1986. Hier zie je graafwerkzaamheden voor de aanleg van wat later de tunnel van De Koppeling zou worden. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Het begin van de aanleg van het laatste gedeelte van de noordelijke Rondweg in 1986. Hier zie je graafwerkzaamheden voor de aanleg van wat later de tunnel van De Koppeling zou worden. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de toenmalige noorkdwestelijke Rondweg ter hoogte van de inprikker Het Erf. Nog voordat hier De Koppeling werd gerealiseerd. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de toenmalige noorkdwestelijke Rondweg ter hoogte van de inprikker Het Erf. Nog voordat hier De Koppeling werd gerealiseerd. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


           

Gezicht op de Limesbaan met in de verte de stoplichten bij de noordoostelijke Rondweg met erachter de bomen van het Kooikerspark op donderdagavond 16 april 2015. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de Limesbaan met in de verte de stoplichten bij de noordoostelijke Rondweg met erachter de bomen van het Kooikerspark op donderdagavond 16 april 2015. Foto: Sander van Scherpenzeel.



2.   Limesbaan -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 9 december 2014.


Zicht op de afrit van de rijksweg A27 aan de westelijke kant van de rijksweg in de zomer van 1989. Bron: HUA, 1929. Zicht op de afrit van de rijksweg A27 aan de westelijke kant van de rijksweg in de zomer van 1989. Bron: HUA, 1929.


  

Gezicht op het verleggen van de noordoostelijke Rondweg tot het realiseren van de Koppeling in 1999. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op het verleggen van de noordoostelijke Rondweg tot het realiseren van de Koppeling in 1999. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


       

Gezicht op De Koppeling gezien vanaf het talud van de Rondwegwal. Op de achtergrond het voormalige kantoorgebouw van telecomprovider KPN Rechts de inrit van De Maat. Foto uit 2005, Sander van Scherpenzeel. Gezicht op De Koppeling gezien vanaf het talud van de Rondwegwal. Op de achtergrond het voormalige kantoorgebouw van telecomprovider KPN Rechts de inrit van De Maat. Foto uit 2005, Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op De Koppeling aansluitend op De Maat op bedrijfsterrein De Schaft in 2005. Gezien vanaf het talud aan de zijkant van de weg. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op De Koppeling aansluitend op De Maat op bedrijfsterrein De Schaft in 2005. Gezien vanaf het talud aan de zijkant van de weg. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op De Koppeling met aan de overzijde het kantoorgebouw van telecomprovider KPN die destijds in Houten gevestigd was. Foto uit 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op De Koppeling met aan de overzijde het kantoorgebouw van telecomprovider KPN die destijds in Houten gevestigd was. Foto uit 2005. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de rotonde voor fietsers onder De Koppeling rotonde met op de achtergrond het kantoorgebouw aan de Walmolen nr. 1. Maker: onbekend. Gezicht op de rotonde voor fietsers onder De Koppeling rotonde met op de achtergrond het kantoorgebouw aan de Walmolen nr. 1. Maker: onbekend.


Gezicht op het verleggen van de noordoostelijke Rondweg tot het realiseren van de Koppeling in 1999. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op het verleggen van de noordoostelijke Rondweg tot het realiseren van de Koppeling in 1999. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


De ontwikkeling van de Rondwegtunnel van de noordelijke Rondwegtunnel. Hier zou later De Koppeling worden ontwikkeld in 1986. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De ontwikkeling van de Rondwegtunnel van de noordelijke Rondwegtunnel. Hier zou later De Koppeling worden ontwikkeld in 1986. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op het uitgraven ter voorbereiding van de toenmalige zuidelijke Rondwegtunnel van Houten Noord. Hier zou vanaf 1999 De Koppeling worden ontwikkeld. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op het uitgraven ter voorbereiding van de toenmalige zuidelijke Rondwegtunnel van Houten Noord. Hier zou vanaf 1999 De Koppeling worden ontwikkeld. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op een doodlopend voormalige stuk van de Molendijk voordat de Rondwegtunnel van van de noordelijke Rondweg werd aangelegd. Hier zou in 1999 De Koppeling worden gerealiseerd. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op een doodlopend voormalige stuk van de Molendijk voordat de Rondwegtunnel van van de noordelijke Rondweg werd aangelegd. Hier zou in 1999 De Koppeling worden gerealiseerd. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


          

De Russische Foxtrot onderzeeër in de jachthaven van Zeebrugge gezien vanaf de Kade of Rede. Bron: Wikimedia. De Russische Foxtrot onderzeeër in de jachthaven van Zeebrugge gezien vanaf de Kade of Rede. Bron: Wikimedia.



3.    De Rede -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005.

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 9 november 2004 (De Kade).


Luchtfoto van de aanleg van de T49 (de uitvalsweg Houten, onderdeel van de A27) en de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten, uit het zuidwesten op 11 februari 1981. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 847611. Luchtfoto van de aanleg van de T49 (de uitvalsweg Houten, onderdeel van de A27) en de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten, uit het zuidwesten op 11 februari 1981. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 847611.


                    

Luchtfoto gezien vanuit het noorden op de Utrechtseweg aansluitend op de Herenweg met linksboven buurthuis De Grund. Hioer is nu De Poort, Lupine-oord, Herenweg en de Romeinenpoort. Beeld uit ca. 1980. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het noorden op de Utrechtseweg aansluitend op de Herenweg met linksboven buurthuis De Grund. Hioer is nu De Poort, Lupine-oord, Herenweg en de Romeinenpoort. Beeld uit ca. 1980. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto gezien vanuit het noorden op de toenmalige t-splitsing van de Koningin Julianastraat met de Schalkwijkseweg in 1978-1981. Hier is nu de Dorpsstraat. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het noorden op de toenmalige t-splitsing van de Koningin Julianastraat met de Schalkwijkseweg in 1978-1981. Hier is nu de Dorpsstraat. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto gezien vanuit het noordoosten op de Pr. Bernhardweg (rechts) en De Brug (Molenweg/Veerwagenweg) rond 1978-1981. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het noordoosten op de Pr. Bernhardweg (rechts) en De Brug (Molenweg/Veerwagenweg) rond 1978-1981. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto gezien vanuit het zuiden op de toenmalige t-splitsing van de Koningin Julianastraat met de Schalkwijkseweg in 1978-1981. Hier is nu de Dorpsstraat. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden op de toenmalige t-splitsing van de Koningin Julianastraat met de Schalkwijkseweg in 1978-1981. Hier is nu de Dorpsstraat. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto gezien vanuit het zuiden op de Utrechtsweg aansluitend op de Schalkwijkseweg bij de grens met de Pr. Bernhardweg. Linksonderaan boerderij Zorgvliet. Foto uit 1978-1981. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden op de Utrechtsweg aansluitend op de Schalkwijkseweg bij de grens met de Pr. Bernhardweg. Linksonderaan boerderij Zorgvliet. Foto uit 1978-1981. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met zicht op huis De Grund het toenmalige gemeentehuis aan de Utrechtseweg. Linksboven de parkeerplaats van het dorpshuis De Grund. Rechtsboven de Oranje Nassauweg. Rechtsonder de Tiellandtweg nu de Vikingenpoort. Beeld uit 1978-1981. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met zicht op huis De Grund het toenmalige gemeentehuis aan de Utrechtseweg. Linksboven de parkeerplaats van het dorpshuis De Grund. Rechtsboven de Oranje Nassauweg. Rechtsonder de Tiellandtweg nu de Vikingenpoort. Beeld uit 1978-1981. Bron: HUA, 1929.


   

Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met zicht op de Schalkwijkseweg (Graniesteen) met rechts aansluitend op de t-splitsing de Trip in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met zicht op de Schalkwijkseweg (Graniesteen) met rechts aansluitend op de t-splitsing de Trip in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten op de Schalkeijkseweg (Granietsteen) met rechts de Trip rechtsboven De Poel viaduct onder de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten op de Schalkeijkseweg (Granietsteen) met rechts de Trip rechtsboven De Poel viaduct onder de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929.



4.   Rondweg -

Bij raadsvergadering vastgesteld op 22 september 1979.



Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten op de Houtebsewetering (weg), aansluitend op de Schalkwijkseweg en de Leedijk met middenboven boerderij schoneveld.in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten op de Houtebsewetering (weg), aansluitend op de Schalkwijkseweg en de Leedijk met middenboven boerderij schoneveld.in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto gezien vanuit het noordoosten met de westkant van het dorp Houten de Utrechtseweg met in de verte richting het zuidwesten gezien de Van Tiellandtweg en de Koedijk rond 1980. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het noordoosten met de westkant van het dorp Houten de Utrechtseweg met in de verte richting het zuidwesten gezien de Van Tiellandtweg en de Koedijk rond 1980. Bron: HUA, 1929.


*

Zicht op de reconstructie, verlegging van de Utrechtseweg en bouw van het Oud-Wulven viaduct over de rijksweg A27 ter hoogte van bedrijfsterrein de Doornkade in 1979 die toen nog gebouwd moest worden. Bron: HUA, 1929. Zicht op de reconstructie, verlegging van de Utrechtseweg en bouw van het Oud-Wulven viaduct over de rijksweg A27 ter hoogte van bedrijfsterrein de Doornkade in 1979 die toen nog gebouwd moest worden. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto vanuit het zuidoosten gezien in de richting het noorden gezien. Met uiterst linksboven de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto vanuit het zuidoosten gezien in de richting het noorden gezien. Met uiterst linksboven de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto met rechts de Binnenweg met middenin de Molendijk met uiterst links de Staaslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto met rechts de Binnenweg met middenin de Molendijk met uiterst links de Staaslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in de jaren zeventig. Bron: HUA, 1929.


         

Luchtfoto met gezicht op de Kruisweg aansluitend op de Binnenweg en noordoostelijke Rondweg in 1995-2000. RAZU, 353. Luchtfoto met gezicht op de Kruisweg aansluitend op de Binnenweg en noordoostelijke Rondweg in 1995-2000. RAZU, 353.


*


f


Zicht op De Staart met rechts een informatiepunt voor de automobilist in de zomer van 1989. Bron: HUA, 1929. Zicht op De Staart met rechts een informatiepunt voor de automobilist in de zomer van 1989. Bron: HUA, 1929.



Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met de aanleg van de rijksweg A27. met de aanleg van de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in 1980. Met rechts de Koedijk. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met de aanleg van de rijksweg A27. met de aanleg van de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in 1980. Met rechts de Koedijk. Bron: HUA, 1929.


Luchtfoto gezien vanuit het zuidoosten met zicht op de aanleg van de rijksweg A27 met links het Amsterdam-Rijnkanaal in 1980. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuidoosten met zicht op de aanleg van de rijksweg A27 met links het Amsterdam-Rijnkanaal in 1980. Bron: HUA, 1929.


 

Luchtfoto van de T49 (De Staart) (onder, de uitvalsweg Houten, onderdeel van de A27) en de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten, uit het noordwesten. Links langs het kanaal de Veerwagenweg en naar boven De Staart richting Houten in 1984. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 847614. Luchtfoto van de T49 (De Staart) (onder, de uitvalsweg Houten, onderdeel van de A27) en de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten, uit het noordwesten. Links langs het kanaal de Veerwagenweg en naar boven De Staart richting Houten in 1984. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 847614.




5.   De Staart -


Luchtfoto van de T49 (De Staart) (de uitvalsweg Houten, onderdeel van de A27) en de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten, uit het noordwesten. Links onder de RWZI Houten op 8 maart 1984. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 847612. Luchtfoto van de T49 (De Staart) (de uitvalsweg Houten, onderdeel van de A27) en de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten, uit het noordwesten. Links onder de RWZI Houten op 8 maart 1984. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 847612.


     





  

Straatnamen Bruggen en Viaducten

Het Amsterdam-Rijnkanaal met links de Schalkwijkse Spoorbrug in de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch-Boxtel) met de weg met bocht voor een gedeelte de toenmalige Schalkwijkseweg over de Schalkwijksebrug. In de periode 1990-1996. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Het Amsterdam-Rijnkanaal met links de Schalkwijkse Spoorbrug in de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch-Boxtel) met de weg met bocht voor een gedeelte de toenmalige Schalkwijkseweg over de Schalkwijksebrug. In de periode 1990-1996. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


  • Gezicht vanaf de Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in noord-westelijke richting in ca. 1985. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: RAZU, 353.
  • De bouw van de nieuwe Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in ca. 1975. Bron: RAZU, 353.
  • De bouw van de nieuwe Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in ca. 1975. Bron: RAZU, 353.
  • De oude Goyerbrug met daarachter de in aanbouw zijnde nieuwe Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in ca. 1975. Bron: RAZU, 353.
  • De bouw van de nieuwe Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in ca. 1975. Bron: RAZU, 353.
  • De oude Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in ca. 1975. Bron: RAZU, 353.
  • De nieuwe Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op 28 mei 1980. Foto: Jos Schalkwijk. Bron: RAZU, 353.
  • De nieuwe Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op 28 mei 1980. Foto: Jos Schalkwijk. Bron: RAZU, 353.
  • De nieuwe Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in ca. 1975. Bron: RAZU, 353.
  • De Goyerbrug met daarvoor twee leilinden die oorspronkelijk voor het tolhuisje langs de Beusichemseweg stonden in ca. 1980. Bron: RAZU, 353.
  • Links de oude Goyerbrug tijdens de sloop en rechts de nieuwe Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in 1977. Foto: Jos Schalkwijk. Bron: RAZU, 353.
  • Links de oude Goyerbrug tijdens de sloop en rechts de nieuwe Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in 1977. Foto: Jos Schalkwijk. Bron: RAZU, 353.
  • Gezicht vanaf de oprit van de Beusichemseweg naar de Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Serie van vier foto's van oost naar zuid in 1988. Bron: RAZU, 353.
  • Gezicht vanaf de oprit van de Beusichemseweg naar de Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Serie van vier foto's van oost naar zuid in 1988. Bron: RAZU, 353.
  • Gezicht vanaf de oprit van de Beusichemseweg naar de Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Serie van vier foto's van oost naar zuid in 1988. Bron: RAZU, 353.


             

Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten op de zuidoostelijke Rondweg met rechts de buurt De Waters/De Polders. Foto: Bert Goes. Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten op de zuidoostelijke Rondweg met rechts de buurt De Waters/De Polders. Foto: Bert Goes.


Zicht op de Lonnebdijk in zuidelijke richting met op de achtergrond het Oude Dorp van Houten in 1977-1078. Op deze plek zou in 1978 de noordelijke Rondwegtunnel worden aangelegd. Foto: Jos Schalkwijk. Zicht op de Lonnebdijk in zuidelijke richting met op de achtergrond het Oude Dorp van Houten in 1977-1078. Op deze plek zou in 1978 de noordelijke Rondwegtunnel worden aangelegd. Foto: Jos Schalkwijk.


De voorbereiden werkzaamheden in 1979 voor de aanleg en de bouw van de noordelijke Rondwegtunnel tussen de buurten De Hagen en De Hoeven. Zicht op de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in 1979. Foto: Jos Schalkwijk. De voorbereiden werkzaamheden in 1979 voor de aanleg en de bouw van de noordelijke Rondwegtunnel tussen de buurten De Hagen en De Hoeven. Zicht op de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in 1979. Foto: Jos Schalkwijk.


Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met de aanleg van de rijksweg A27. met de aanleg van de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in 1980. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met de aanleg van de rijksweg A27. met de aanleg van de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in 1980. Bron: HUA, 1929.


Gezicht vanaf de Houtensebrug in 1980 richting het noordwesten met achterin de verbreding van het Amsterdam-Rijnkanaal ten noorden van de Plofsluis. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht vanaf de Houtensebrug in 1980 richting het noordwesten met achterin de verbreding van het Amsterdam-Rijnkanaal ten noorden van de Plofsluis. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Luchtfoto vanuit het zuiden gezien van de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch-Boxtel) en de Schalkwijkse Spoorbrug en de Schalkwijksebrug met Houten Zuid nog in ontwikkeling in 2003-2004. Bron: Collectie Nederland. Luchtfoto vanuit het zuiden gezien van de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch-Boxtel) en de Schalkwijkse Spoorbrug en de Schalkwijksebrug met Houten Zuid nog in ontwikkeling in 2003-2004. Bron: Collectie Nederland.


Een boomgaard in 1986 waar heden bedrijfterrein De Molen is ontwikkeld. Op de achtergrond het Oude Station van Houten aan het Stationserf. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Een boomgaard in 1986 waar heden bedrijfterrein De Molen is ontwikkeld. Op de achtergrond het Oude Station van Houten aan het Stationserf. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de Stationslaan wat later het Stationserf zou worden. Rechts de Staaslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in noordelijke richting gezien. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Stationslaan wat later het Stationserf zou worden. Rechts de Staaslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) in noordelijke richting gezien. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de net gereedgekomen noordwestelijke Rondweg ter hoogte van De Staart. Beeld op de 4-baans Rondweg in de richting van het Oude Dorp in 1983-1984. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de net gereedgekomen noordwestelijke Rondweg ter hoogte van De Staart. Beeld op de 4-baans Rondweg in de richting van het Oude Dorp in 1983-1984. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de gereedgekomen noordelijke Rondweg ter hoogte van inprikker Het Erf in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de gereedgekomen noordelijke Rondweg ter hoogte van inprikker Het Erf in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de gereedgekomen noordelijke Rondweg ter hoogte van inprikker Het Erf in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de gereedgekomen noordelijke Rondweg ter hoogte van inprikker Het Erf in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de gereedgekomen noordelijke Rondweg ter hoogte van inprikker Het Erf in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de gereedgekomen noordelijke Rondweg ter hoogte van inprikker Het Erf in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


De opening van de UFO Landingsbaan bij De Staart op 22 oktober 2003. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De opening van de UFO Landingsbaan bij De Staart op 22 oktober 2003. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de net gereedgekomen noordwestelijke Rondweg ter hoogte van De Staart. Beeld op de 4-baans Rondweg in de richting van het Oude Dorp in 1983-1984. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de net gereedgekomen noordwestelijke Rondweg ter hoogte van De Staart. Beeld op de 4-baans Rondweg in de richting van het Oude Dorp in 1983-1984. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Land gelegen tussen de Geersloot, het Houtensepad en de Lobbendijk onder Houten in 1627. Linksonder de N.H. Kerktoren in het Oude Dorp, onderaan de Lobbendijk met parallel onderaan een afwateringsloot. Het noorden rechts. Bron: Het Utrechts Archief, 221, 945, fol. 8. Land gelegen tussen de Geersloot, het Houtensepad en de Lobbendijk onder Houten in 1627. Linksonder de N.H. Kerktoren in het Oude Dorp, onderaan de Lobbendijk met parallel onderaan een afwateringsloot. Het noorden rechts. Bron: Het Utrechts Archief, 221, 945, fol. 8.


Gezicht op de Kanaaldijk Oost vanaf de Goyerbrug met rechts het Amsterdam-Rijnkanaal. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Kanaaldijk Oost vanaf de Goyerbrug met rechts het Amsterdam-Rijnkanaal. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


De Schalkwijksebrug gezien vanaf de zuidkant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl. De Schalkwijksebrug gezien vanaf de zuidkant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl.


Gezicht vanaf het talud van de in aanleg zijnde rijksweg A27 met de bouw van de Houtensebrug die over het Amsterdam-Rijnkanaal komt te liggen Gezicht in 1979. Bron: RAZU, 353. Gezicht vanaf het talud van de in aanleg zijnde rijksweg A27 met de bouw van de Houtensebrug die over het Amsterdam-Rijnkanaal komt te liggen Gezicht in 1979. Bron: RAZU, 353.


Gezicht op de Schalkwijksebrug (rechts) en (links) de Schalkwijkse Spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal rond 1970-1975. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Schalkwijksebrug (rechts) en (links) de Schalkwijkse Spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal rond 1970-1975. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Het Amsterdam-Rijnkanaal gezien vanaf de Schalkwijksebrug met binnenvaartschepen in de richting van Amsterdam. Bron: Panoramio. Het Amsterdam-Rijnkanaal gezien vanaf de Schalkwijksebrug met binnenvaartschepen in de richting van Amsterdam. Bron: Panoramio.


    

Gezicht op de Schalkwijkseweg tussen Houten en Schalkwijk met het viaduct van de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch in 1960. Digitaal ingekleurd. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 839248. Gezicht op de Schalkwijkseweg tussen Houten en Schalkwijk met het viaduct van de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch in 1960. Digitaal ingekleurd. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 839248.


Gezicht op de Oude Poeldijk bij Zwembad De Trip in 1985-1990 tijdens een brandweeroefening. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Oude Poeldijk bij Zwembad De Trip in 1985-1990 tijdens een brandweeroefening. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op het viaduct in de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch over de Schalkwijkseweg tussen Houten en Schalkwijk in 1968. Digitaal ingekleurd. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	839256. Gezicht op het viaduct in de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch over de Schalkwijkseweg tussen Houten en Schalkwijk in 1968. Digitaal ingekleurd. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 839256.



1.   De Poel (brug) -


Gezicht op de Schalkwijkseweg tussen Houten en Schalkwijk met het viaduct van de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch in 1968. Digitaal ingekleurd. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 839252. Gezicht op de Schalkwijkseweg tussen Houten en Schalkwijk met het viaduct van de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch in 1968. Digitaal ingekleurd. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 839252.


Luchtfoto gezien vanuit het noordwesten op de zuidwestelijke Rondweg ter hoogte van de buurt De Polder met rechtsboven de Schonauwensebrug en rechts het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het noordwesten op de zuidwestelijke Rondweg ter hoogte van de buurt De Polder met rechtsboven de Schonauwensebrug en rechts het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


      

Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten op de rotonde van De Staart met de UFO-landingsbaan met linksonder de rijksweg A27 met de oostelijke op- en afrit. Rechtsonder de Heemesteedseweg en Veerwagenweg. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten op de rotonde van De Staart met de UFO-landingsbaan met linksonder de rijksweg A27 met de oostelijke op- en afrit. Rechtsonder de Heemesteedseweg en Veerwagenweg. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


Gezicht op de gereedgekomen noordelijke Rondweg ter hoogte van inprikker Het Erf in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de gereedgekomen noordelijke Rondweg ter hoogte van inprikker Het Erf in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Luchtfoto gezien vanaf het zuidoosten met de Veerwagenweg en de Heemsteedseweg met links De Zuidwester windmolen. Rechtsboven het kasteelterrein Het Rondeel. Linksboven de rijksweg A27 met de Houtensebrug. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanaf het zuidoosten met de Veerwagenweg en de Heemsteedseweg met links De Zuidwester windmolen. Rechtsboven het kasteelterrein Het Rondeel. Linksboven de rijksweg A27 met de Houtensebrug. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


       

Gezicht op de gereedgekomen noordelijke Rondweg ter hoogte van inprikker Het Erf in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de gereedgekomen noordelijke Rondweg ter hoogte van inprikker Het Erf in 1987. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


       

De Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal gezien vanuit het zuiden over het Amsterdam-Rijnkanaal. Met midden boven de Nachtdijk. Bron: onbekend. De Goyerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal gezien vanuit het zuiden over het Amsterdam-Rijnkanaal. Met midden boven de Nachtdijk. Bron: onbekend.



2.   Goyerbrug -


Een luchtfoto gemaakt met een drone ter hoogte van de rijksweg A27 met links in de verte het Sport en Werklandschap Meerpaal Zuid, rechts het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Bert Goes. Een luchtfoto gemaakt met een drone ter hoogte van de rijksweg A27 met links in de verte het Sport en Werklandschap Meerpaal Zuid, rechts het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Bert Goes.


De Goysebrug over het Amsterdam-Rijnknaal gezien met een drone boven de Kanaaldijk-Noord in 2020. Foto: Bert Goes. De Goysebrug over het Amsterdam-Rijnknaal gezien met een drone boven de Kanaaldijk-Noord in 2020. Foto: Bert Goes.


        

Een luchtfoto gemaakt met een drone van de buurt De Polder met links de buurt De Waters in noordoostelijke richting gezien. Foto: Bert Goes. Een luchtfoto gemaakt met een drone van de buurt De Polder met links de buurt De Waters in noordoostelijke richting gezien. Foto: Bert Goes.


De buurt De Stenen in aanbouw gezien vanaf de Kanaaldijk Oost. Maker: onbekend. De buurt De Stenen in aanbouw gezien vanaf de Kanaaldijk Oost. Maker: onbekend.


Luchtfoto gezien vanuit het noorden op De Staart en de rotonde met de ufo-landingsbaan met parallel ernaast gelegen de Heemsteedseweg en de Veerwagenweg naast het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het noorden op De Staart en de rotonde met de ufo-landingsbaan met parallel ernaast gelegen de Heemsteedseweg en de Veerwagenweg naast het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


      


3.   Hoonbrug -


De Hoonbrug in het Jaagpad in 2021 met links het huis aan de Heemsteedseweg. Foto: Sander van Scherpenzeel. De Hoonbrug in het Jaagpad in 2021 met links het huis aan de Heemsteedseweg. Foto: Sander van Scherpenzeel.


      

Het Oud-Wulven viaduct over de nog te openen rijksweg A27 in 1980. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Het Oud-Wulven viaduct over de nog te openen rijksweg A27 in 1980. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


      

Luchtfoto van de UFO-landingsbaan bij de rotonde van De Staart aan de oostzijde van de rijksweg A27. In de verte de kantoorgebouwen in Utrecht stad. Foto: Bert Goes. Luchtfoto van de UFO-landingsbaan bij de rotonde van De Staart aan de oostzijde van de rijksweg A27. In de verte de kantoorgebouwen in Utrecht stad. Foto: Bert Goes.



4.   Houtensebrug -


De bouw van de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal onder de rijksweg A27 gezien in de periode 1979-1980. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De bouw van de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal onder de rijksweg A27 gezien in de periode 1979-1980. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de toenmalige tweebaans De Staart in oostelijke richting gezien. Met links de oprit naar de westelijke baan van de rijksweg A27. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de toenmalige tweebaans De Staart in oostelijke richting gezien. Met links de oprit naar de westelijke baan van de rijksweg A27. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


De bouw van de Houtensebrug in 1980 voor de aanleg van de rijksweg A27 over het Amsterdam-Rijnkanaal. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De bouw van de Houtensebrug in 1980 voor de aanleg van de rijksweg A27 over het Amsterdam-Rijnkanaal. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Vier bouwvakkers op een ponton op het Amsterdam-Rijnkanaal bij de bouw van de Houtensebrug voor de aanleg van de rijksweg A27 in 1979-1980. Bron: RAZU, 353. Vier bouwvakkers op een ponton op het Amsterdam-Rijnkanaal bij de bouw van de Houtensebrug voor de aanleg van de rijksweg A27 in 1979-1980. Bron: RAZU, 353.


     

Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten met diagonaal de rijksweg A27 over het Amsterdam-Rijnkanaal met de Houtensebrug. Middenboven de UFO landingsbaan op de rotonde van De Staart. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het zuidwesten met diagonaal de rijksweg A27 over het Amsterdam-Rijnkanaal met de Houtensebrug. Middenboven de UFO landingsbaan op de rotonde van De Staart. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


Boerderij De Staart aan de toenmalige Koedijk, heden de Hoofdveste. Foto uit de periode rond 1992-1994 nog voordat het bedrijfsterrein De Veste ontwikkeld zou gaan worden. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Boerderij De Staart aan de toenmalige Koedijk, heden de Hoofdveste. Foto uit de periode rond 1992-1994 nog voordat het bedrijfsterrein De Veste ontwikkeld zou gaan worden. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


De watertoren van Werkhoven. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl. De watertoren van Werkhoven. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl.


De Culemborgse Spoorbrug over de Steenwaard van Tull en 't Waal en rivier de Lek. Aan de overkant ligt Culemborg (prov. Gelderland). foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl. De Culemborgse Spoorbrug over de Steenwaard van Tull en 't Waal en rivier de Lek. Aan de overkant ligt Culemborg (prov. Gelderland). foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl.



5.   Kuilenburgse spoorbrug -


Een SLT trein op de Culemborgse Spoorbrug over de Steenwaard en de rivier de Lek gezien vanaf de Lekdijk bij Tull en 't Waal. Maker: onbekend. Een SLT trein op de Culemborgse Spoorbrug over de Steenwaard en de rivier de Lek gezien vanaf de Lekdijk bij Tull en 't Waal. Maker: onbekend.


De Veerweg in Culemborg met het veerpont naar Tull en 't Waal in de Steenwaard. Links de Culemborgse Spoorbrug in 1940-1950? Bron: RAR? De Veerweg in Culemborg met het veerpont naar Tull en 't Waal in de Steenwaard. Links de Culemborgse Spoorbrug in 1940-1950? Bron: RAR?


Luchtfoto gezien vanuit het zuidoosten met zicht op de bouw van de Houtensebrug in 1979 over het Amsterdam-Rijnkanaal. Bron: HUA, 1929. Luchtfoto gezien vanuit het zuidoosten met zicht op de bouw van de Houtensebrug in 1979 over het Amsterdam-Rijnkanaal. Bron: HUA, 1929.


Gezicht vanaf de Hoonbrug met achter de oever het Heemsteedsepad. Links op de brug het Jaagpad. Met op de achtergrond het Van der Valk Hotel aan de Hoofdveste in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht vanaf de Hoonbrug met achter de oever het Heemsteedsepad. Links op de brug het Jaagpad. Met op de achtergrond het Van der Valk Hotel aan de Hoofdveste in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


De bouw van het Oud-Wulven viaduct onder de Utrechtseweg en de toen toekomstige rijksweg A27. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De bouw van het Oud-Wulven viaduct onder de Utrechtseweg en de toen toekomstige rijksweg A27. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


               

De bouw van de brug van Rijksweg A27 over het Amsterdam-Rijnkanaal op 29 mei 1980. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De bouw van de brug van Rijksweg A27 over het Amsterdam-Rijnkanaal op 29 mei 1980. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de Schalkwijkse Spoorbrug vanaf de Kanaaldijk Zuid met rechts het Amsterdam-Rijnkanaal rond 2000. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Schalkwijkse Spoorbrug vanaf de Kanaaldijk Zuid met rechts het Amsterdam-Rijnkanaal rond 2000. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht de UFO-landingsbaan rotonde van De Staart gezien vanaf de Heemsteedseweg. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl. Gezicht de UFO-landingsbaan rotonde van De Staart gezien vanaf de Heemsteedseweg. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl.


Gezicht op de rotonde met de UFO-landingsbaan met op de achtergrond de op- en afritten aan de oostzijde van de rijksweg A27. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl. Gezicht op de rotonde met de UFO-landingsbaan met op de achtergrond de op- en afritten aan de oostzijde van de rijksweg A27. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl.


Fietsers op de Vijfwalbrug over het spoor in mei 2015. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl. Fietsers op de Vijfwalbrug over het spoor in mei 2015. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl.


Gezicht vanaf de Vijwalbrug over de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) met een Mat'64 treinstel in de richting van Utrecht Centraal tijdens de spoorverdubbeling rond 2010-2011. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht vanaf de Vijwalbrug over de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosch) met een Mat'64 treinstel in de richting van Utrecht Centraal tijdens de spoorverdubbeling rond 2010-2011. Foto: Sander van Scherpenzeel.


    


6.  Oud Wulven (viaduct) -


De bouw van het Oud-Wulven viaduct in aanbouw onder de Utrechtseweg en over de rijksweg A27 in 1979. Foto: Frans Speelman. De bouw van het Oud-Wulven viaduct in aanbouw onder de Utrechtseweg en over de rijksweg A27 in 1979. Foto: Frans Speelman.


Het Oud-Wulven viaduct onder de Utrechtseweg en over de rijksweg A27 in aanbouw in 1979. Foto: Frans Speelman. Het Oud-Wulven viaduct onder de Utrechtseweg en over de rijksweg A27 in aanbouw in 1979. Foto: Frans Speelman.


Gezicht vanaf het Oud-Wulven viaduct op de rijksweg A27 in zuidelijke richting met links bedrijfsterrein de Doornkade in 1990-1995. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht vanaf het Oud-Wulven viaduct op de rijksweg A27 in zuidelijke richting met links bedrijfsterrein de Doornkade in 1990-1995. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Besluit van de directie Rijkswaterstaat Utrecht door de hoofdingenieur-directeur van donderdag 23 augustus 1979 tot vaststelling van de naamgeving van kunstwerken van bruggen en viaducten van de diverse rijksweg A27. Bron: Het Utrechts Archief. Besluit van de directie Rijkswaterstaat Utrecht door de hoofdingenieur-directeur van donderdag 23 augustus 1979 tot vaststelling van de naamgeving van kunstwerken van bruggen en viaducten van de diverse rijksweg A27. Bron: Het Utrechts Archief.


Besluit van de directie Rijkswaterstaat Utrecht door de hoofdingenieur-directeur van donderdag 23 augustus 1979 tot vaststelling van de naamgeving van kunstwerken van bruggen en viaducten van de diverse rijksweg A27. Bron: Het Utrechts Archief. Besluit van de directie Rijkswaterstaat Utrecht door de hoofdingenieur-directeur van donderdag 23 augustus 1979 tot vaststelling van de naamgeving van kunstwerken van bruggen en viaducten van de diverse rijksweg A27. Bron: Het Utrechts Archief.


De bouw van de Houtensebrug in 1979-1980 over het Amsterdam-Rijnkanaal gezien vanaf de Veerwagenweg. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De bouw van de Houtensebrug in 1979-1980 over het Amsterdam-Rijnkanaal gezien vanaf de Veerwagenweg. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op De Staart in oostelijke richting gezien met op de achtergrond de Houtensebrug. Rechts de carpoolplaats van Houten in de zomer van 1989. Bron: HUA, 1929. Gezicht op De Staart in oostelijke richting gezien met op de achtergrond de Houtensebrug. Rechts de carpoolplaats van Houten in de zomer van 1989. Bron: HUA, 1929.


De net voltooide Houtensebrug in 1981 met onderdoor varende binnenvaartschepen op het Amsterdam-Rijnkanaal richting Wijk bij Duurstede-Tiel. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De net voltooide Houtensebrug in 1981 met onderdoor varende binnenvaartschepen op het Amsterdam-Rijnkanaal richting Wijk bij Duurstede-Tiel. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


           

Luchtfoto gezien vanaf het zuiden op de Knoesterpolder met rechts de rijksweg A27 en de gemeente Nieuwegein. Foto: Bert Goes. Luchtfoto gezien vanaf het zuiden op de Knoesterpolder met rechts de rijksweg A27 en de gemeente Nieuwegein. Foto: Bert Goes.


Het Tetwijksepad in Schalkwijk rond 1995. Bron: RAZU, 353. Het Tetwijksepad in Schalkwijk rond 1995. Bron: RAZU, 353.


Gezicht op de villa's aan het Rendiermos tussen de Oosterlaakplas en de Rietplas. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de villa's aan het Rendiermos tussen de Oosterlaakplas en de Rietplas. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Luchtfoto uit 1988 met de waterzuiveringsinstaaltie aan de westzijde van de rijksweg A27. Bovenaan het Amsterdam-Rijnkanaal. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Luchtfoto uit 1988 met de waterzuiveringsinstaaltie aan de westzijde van de rijksweg A27. Bovenaan het Amsterdam-Rijnkanaal. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


De walkant van het Amsterdam-Rijnkanaal ten zuiden van het Bos van landgoed Wickenburgh. Maker: onbekend. De walkant van het Amsterdam-Rijnkanaal ten zuiden van het Bos van landgoed Wickenburgh. Maker: onbekend.


De noordoostelijke Rondweg gezien ter hoogte van de inprikker Het Gilde. Rechts de kantoorgebouwen op bedrijfsterrein De Molen. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De noordoostelijke Rondweg gezien ter hoogte van de inprikker Het Gilde. Rechts de kantoorgebouwen op bedrijfsterrein De Molen. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


    

 

Gezicht op de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosjch) ter hoogte van de Schalkwijkse Spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal rond 1980. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Staatslijn H (Utrecht-'s-Hertogenbosjch) ter hoogte van de Schalkwijkse Spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal rond 1980. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



7.     Schalkwijkse Spoorbrug -


Luchtfoto gezien vanuit het zuiden op het vervangen van de Schalkwijkse Spoorbrug en de Schalkwijksebrug rond 1976-1977. Liggend over de het Amsterdam-Rijnkanaal. Bron: onbekend. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden op het vervangen van de Schalkwijkse Spoorbrug en de Schalkwijksebrug rond 1976-1977. Liggend over de het Amsterdam-Rijnkanaal. Bron: onbekend.


De Schalkwijkse Spoorbrug gezien vanaf de Schalkwijkseweg bij de Schalkwijksebrug met een Mat'64 treinstel onderweg naar Geldermalsen in 1980-1985. Bron: Reionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De Schalkwijkse Spoorbrug gezien vanaf de Schalkwijkseweg bij de Schalkwijksebrug met een Mat'64 treinstel onderweg naar Geldermalsen in 1980-1985. Bron: Reionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


     

Gezicht op de Schalkwijksebrug vanaf de Kanaaldijk Zuid met rechts het Amsterdam-Rijnkanaal. Op de achtergrond de Schalkwijkse Spoorbrug. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Schalkwijksebrug vanaf de Kanaaldijk Zuid met rechts het Amsterdam-Rijnkanaal. Op de achtergrond de Schalkwijkse Spoorbrug. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


       


8.   Schalkwijksebrug -


De Schalkwijksebrug met daarachter de Schalkwijkse Spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal gezien vanaf de Kanaaldijk Zuid. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De Schalkwijksebrug met daarachter de Schalkwijkse Spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal gezien vanaf de Kanaaldijk Zuid. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de Schalkwijkse Spoorbrug aan de kant van Houten gezien met een IC richting 's-Hertogenbosch en een onderdoorvarend binnenvaartschip. Rond 1990. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de Schalkwijkse Spoorbrug aan de kant van Houten gezien met een IC richting 's-Hertogenbosch en een onderdoorvarend binnenvaartschip. Rond 1990. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


De Schonauwensebrug over de zuidwestelijke Rondweg. Foto: Peter van Wieringen. De Schonauwensebrug over de zuidwestelijke Rondweg. Foto: Peter van Wieringen.


     

De Schonauwensebrug over de zuidwestelijke Rondweg. Gezien vanaf de Kanaaldijk Zuid. Foto: Peter van Wieringen. De Schonauwensebrug over de zuidwestelijke Rondweg. Gezien vanaf de Kanaaldijk Zuid. Foto: Peter van Wieringen.



9.   Schonauwensebrug -


De Schonauwensebrug over de zuidwestelijke Rondweg. Foto: Peter van Wieringen. De Schonauwensebrug over de zuidwestelijke Rondweg. Foto: Peter van Wieringen.


      


      

Zicht op De Staart (weg) in de zomer van 1989 in westelijke richting gezien bij de grens van de bebouwde kom. Bron: HUA, 1929. Zicht op De Staart (weg) in de zomer van 1989 in westelijke richting gezien bij de grens van de bebouwde kom. Bron: HUA, 1929.


Zicht op De Staart (weg) in de zomer van 1989 in westelijke richting gezien. Bron: HUA, 1929. Zicht op De Staart (weg) in de zomer van 1989 in westelijke richting gezien. Bron: HUA, 1929.


Gezicht op de net gereedgekomen noordwestelijke Rondweg ter hoogte van De Staart. Beeld op de 4-baans Rondweg in de richting van het Oude Dorp in 1983-1984. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de net gereedgekomen noordwestelijke Rondweg ter hoogte van De Staart. Beeld op de 4-baans Rondweg in de richting van het Oude Dorp in 1983-1984. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de net gereedgekomen noordwestelijke Rondweg ter hoogte van De Staart. Beeld op de 4-baans Rondweg in de richting van het Oude Dorp in 1983-1984. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de net gereedgekomen noordwestelijke Rondweg ter hoogte van De Staart. Beeld op de 4-baans Rondweg in de richting van het Oude Dorp in 1983-1984. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Zicht op De Staart aansluiten op de noordwestelijke Rondweg in de zomer van 1989. Bron: HUA. Zicht op De Staart aansluiten op de noordwestelijke Rondweg in de zomer van 1989. Bron: HUA.


Zicht op De Staart aansluiten op de noordwestelijke Rondweg in de zomer van 1989. Bron: HUA. Zicht op De Staart aansluiten op de noordwestelijke Rondweg in de zomer van 1989. Bron: HUA.


Grondwerkzaamheden ter voorbereiding van de noordwestelijke Rondweg ter hoogte van de toekomstige T-splitsing met De Staart. Links is boerderij de Felixhoeve te zien in 1983. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Grondwerkzaamheden ter voorbereiding van de noordwestelijke Rondweg ter hoogte van de toekomstige T-splitsing met De Staart. Links is boerderij de Felixhoeve te zien in 1983. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


De in aanbouw zijnde Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal gezien vanaf de Kanaaldijk Zuid in 1980. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De in aanbouw zijnde Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal gezien vanaf de Kanaaldijk Zuid in 1980. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


          

Zicht op De Staart aansluiten op de noordwestelijke Rondweg in de zomer van 1989. Bron: HUA. Zicht op De Staart aansluiten op de noordwestelijke Rondweg in de zomer van 1989. Bron: HUA.


Plattegrond behorend bij het straatnaambesluit voor de naam Vijfwalbrug. Bron: Gem. Houten. Plattegrond behorend bij het straatnaambesluit voor de naam Vijfwalbrug. Bron: Gem. Houten.


           


9.   Vijfwalbrug -


Transport van de Vijfwalbrug vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal naar zijn plek op 9 juli 2009. Foto: Frank Magdelyns. Transport van de Vijfwalbrug vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal naar zijn plek op 9 juli 2009. Foto: Frank Magdelyns.


Een hardloopster op de Vijfwalbrug over het spoor in mei 2015. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl. Een hardloopster op de Vijfwalbrug over het spoor in mei 2015. Foto: Peter van Wieringen, Natuurenfoto.nl.


Gezicht op de Vijwalbrug met rechts het naambord. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de Vijwalbrug met rechts het naambord. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Zicht op De Staart met rechts de op- en afritten aan de westelijke kant van de rijksweg A27 in de zomer van 1989. Bron: HUA, 1929. Zicht op De Staart met rechts de op- en afritten aan de westelijke kant van de rijksweg A27 in de zomer van 1989. Bron: HUA, 1929.


Zicht op De Staart met rechts de op- en afritten op de rijksweg A27. Op de achtergrond de Houtensebrug met links het Amsterdam-Rijnknaal. Bron: HUA, 1929. Zicht op De Staart met rechts de op- en afritten op de rijksweg A27. Op de achtergrond de Houtensebrug met links het Amsterdam-Rijnknaal. Bron: HUA, 1929.


    

Zicht vanaf de noordwestelijke Rondweg op De Staart (weg) in de zomer van 1989. Bron: HUA, 1929. Zicht vanaf de noordwestelijke Rondweg op De Staart (weg) in de zomer van 1989. Bron: HUA, 1929.


Samengestelde panoramafoto van Houten met gezicht vanaf een kantoorpand aan de Molenzoom (Kokermolen?) in zuidelijke richting over het gebied waar de wijk Loerik 1 (de Landen) is gebouwd, links van het midden op de achtergrond het bos van Landgoed Wickenburgh en rechts op de achtergrond de verkeersbrug en de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, rechts op de voorgrond de Rondweg in ca. 1996. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Samengestelde panoramafoto van Houten met gezicht vanaf een kantoorpand aan de Molenzoom (Kokermolen?) in zuidelijke richting over het gebied waar de wijk Loerik 1 (de Landen) is gebouwd, links van het midden op de achtergrond het bos van Landgoed Wickenburgh en rechts op de achtergrond de verkeersbrug en de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, rechts op de voorgrond de Rondweg in ca. 1996. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Samengestelde panoramafoto van Houten met gezicht vanaf een kantoorpand aan de Molenzoom (Kokermolen?) op het gebied de Bogen met op de voorgrond de Rondweg in 1996. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Samengestelde panoramafoto van Houten met gezicht vanaf een kantoorpand aan de Molenzoom (Kokermolen?) op het gebied de Bogen met op de voorgrond de Rondweg in 1996. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


     

Gezicht op de voorgevel van een schaapskooi, met een rieten kap, bij een boerderij aan de Beusichemseweg 146 in 't Goy in 1986. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de voorgevel van een schaapskooi, met een rieten kap, bij een boerderij aan de Beusichemseweg 146 in 't Goy in 1986. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de voorzijde van boerderij Oostrummerhofstad aan de Beusichemseweg 49 te Houten op 22 augustus 1984 naar een tekening van Marijn te Kolsté. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de voorzijde van boerderij Oostrummerhofstad aan de Beusichemseweg 49 te Houten op 22 augustus 1984 naar een tekening van Marijn te Kolsté. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Zij- en voorkant van boerderij Rijsbrug van de familie van Rooijen aan de BInnenweg 19 in 1972. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Zij- en voorkant van boerderij Rijsbrug van de familie van Rooijen aan de BInnenweg 19 in 1972. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Boerderij aan de Binnenweg 11 in Houten. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Boerderij aan de Binnenweg 11 in Houten. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Voorzijde van een boerderij aan de Binnenweg 2 in mei 1962. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Voorzijde van een boerderij aan de Binnenweg 2 in mei 1962. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op een schuur en het toegangshek van boerderij De Poel aan de Poeldijk 2 te Houten in 1984 naar een tekening van L.M.J. de Keijzer. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op een schuur en het toegangshek van boerderij De Poel aan de Poeldijk 2 te Houten in 1984 naar een tekening van L.M.J. de Keijzer. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Boerderij Anna Hoeve van familie De Bie aan de Binnenweg 15 in 1999. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Boerderij Anna Hoeve van familie De Bie aan de Binnenweg 15 in 1999. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Boerderij aan de Binnenweg 2 (Binnentuin) op 20 mei 1962. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Boerderij aan de Binnenweg 2 (Binnentuin) op 20 mei 1962. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Boerderij Avezaat. De voorgevel en de rechterzijgevel aan de Hoeksedijk 1 in 1985. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Boerderij Avezaat. De voorgevel en de rechterzijgevel aan de Hoeksedijk 1 in 1985. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Boerderij Avezaat. De voorgevel en de rechterzijgevel aan de Hoeksedijk 1 in 2005-2010. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Boerderij Avezaat. De voorgevel en de rechterzijgevel aan de Hoeksedijk 1 in 2005-2010. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Boerderij De Poel. De voorgevel en de linkerzijgevel aan de Poeldijk 2. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Boerderij De Poel. De voorgevel en de linkerzijgevel aan de Poeldijk 2. Foto: O.J. Wttewaall. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Boerderij Loerikerweide van E. Miltenburg aan de Binnentuin in 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Boerderij Loerikerweide van E. Miltenburg aan de Binnentuin in 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de voor- en zijgevel van boerderij Hoeven 't Rechthuis aan de Heemsteedseweg 10 te Houten in 1981 naar een tekening van L.M.J. de Keijzer. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Gezicht op de voor- en zijgevel van boerderij Hoeven 't Rechthuis aan de Heemsteedseweg 10 te Houten in 1981 naar een tekening van L.M.J. de Keijzer. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Boerderij Hennesprong aan de Rietdijk 8 en zijn bijgebouwen gezien vanaf de Binnenweg in 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Boerderij Hennesprong aan de Rietdijk 8 en zijn bijgebouwen gezien vanaf de Binnenweg in 1985. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


        

E-mailen
Info