Straatnamenlijst Fietspaden
Fietspaden
Fietspaden Houten Noord
1. Biezenpad - Genoemd naar de naast het pad gelegen Biezenveld ofwel Helofytenfilter West. Sinds het jaar 1989 zorgt het Helofytenfilter West voor de scheiding tussen het rioolwater en het hemelregenwater. Langs het water in het gebied staan zogenaamd bieze, waterplanten aan de rand van de oever. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 11 juli 2023. |
2. Geerpad - Naar boerderij De Geer, gelegen aan de Snoeksloot 62 in de wijk De Geer, gedeelte De Sloten. Voor verdere uitleg over de naam De Geer zie de uitleg over wijknaam De Geer. Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag 16 december 1986. |
3. Imkerspad - Naar groenzone het Imkerspark. Naam is waarschijnlijk terug te voeren naar de verschillende wijk gedeelte die om het park heen liggen. Die als thema in zich mee hebben: gewassen (de wijk Den Oord), bloemen of planten (de wijk De Lobben), fruitbomen (de wijk De Weerwolf, gedeelte De Gaarden). Wat al deze natuur nodig heeft is bijen, om de bloemen van elke gewas te voorzien van stuifmeel. Zodat deze gewassen zich voort kunnen plannen. En bijen worden gehouden door een Imker. Zowaar de naam Imkerspark hier waarschijnlijk vandaan komt. Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag 2 maart 1982. |
4. Jaagpad - Het Jaagpad is een fietspad en loopt vanaf het westen bij de Hoonbrug over de Houtensewetering naar het zuidoosten tot aan de inprikker De Hoon-Brede Hoon. Het pad loopt parallel aan de Brede Hoon. Een jaagpad is pad lopend langs een wetering of rivier, waar vooral in Nederland in de zeventiende tot aan de negentiende eeuw een schuit op de rivier vaarde en werd voortgetrokken of werd aangejaagd door een jager (persoon) of paard. Hier in de buurt heeft nooit een jaagpad gelegen. Maar de naam gaat wel terug de diverse buurtnamen (van de bedrijfsterrein De Boten en De Schepen) en het naastgelegen bedrijfs- en voorzineingegbied Meerpaal Zuid, De Honen. Wat allemaal betrekking heeft met wateronderwerpen van schepen of boten op het water, en de naam Hoon, wat terug op de naam van de Hoonpolder die hier lag. Een Hoon is een laag gelegen gebied. Wat deze polder van oorsprong ook is qua ligging. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 18 maart 2021. |
5. Kooikerspad - Naar groenzone het Kooikerspark. Naam is terug te voeren op de verschillende wijk thema's die ten noorden van de groenzone Kooikerspark liggen. De wijk Schonenburg, gedeelte De Hagen heeft als thema landvogels, gedeelte De Weiden heeft als thema watervogels. De wijk De Geer, gedeelte De Sloten heeft als wijk thema vissen en amfibieën die rond of in de sloot leven. |
En een groot gedeelte van Houten Noordoost ligt in een relatief laag liggend gebied. En was vroeger drassig, dus nat. Dit alles bij elkaar legt de basis voor het beginsel water. Eenden leven op en rond het water. Een Kooiker is iemand die eenden houd. Ze vervolgens vangt en slacht voor consumptie. Vandaar de naam Kooikerspark. Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag 2 maart 1982. |
6. Maalderijpad - Naar de voormalige Coöperatieve graanmaalderij Houten. Vroeger gevestigd op het nu bekende adres Standerdmolen 14a, 16, 18, 20. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 24 mei 2011. |
|
|
7. Rijsbrugsepad - Naar de nog bestaande boerderij Rijsbrug. Liggend aan de Binnenweg 19. Voor verdere uitleg over de naam Rijsbrug zie de uitleg over de wijknaam Rijsbrug. Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag 21 november 1989. |
8. Schonenburgspad - Naar de verdwenen boerderij Schonenburg, deze lag in de binnenbocht van de Lobbendijk aan de noordwest kant van de spoorlijn Utrecht - 's-Hertogenbosch. Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag 29 september 1981. |
|
9. Tiellandtspad - Naar herenboerderij/woontoren/kasteeltje Tiellandt die hoogst waarschijnlijk op het terrein heeft gestaan van voormalig sportpark De Steenen Poort. Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag 16 december 1986. |
|
10. Vlierpad - Naar de Vlierweg. In de zeventiende eeuw komt de Vlierweg onder de naam Vliersteeg voor. Het is niet helemaal duidelijk waar het voorste gedeelte van de naam Vlier op teruggaat. Naar een Vlierstruik of het het oud Nederlandse woord vledder. Wat van oorsprong nat moerassig land betekent. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 23 maart 1999. |
De gewone vlier (Sambucus nigra) is een plant uit de muskuskruidfamilie (Adoxaceae). De bloei is van mei tot juli. De bestuiving vindt plaats door insecten. De vruchten zijn in september en oktober rijp. De plant vermeerdert zich door zaad, dat met name door spreeuwen, die dol op de bessen zijn, wordt verspreid. Botanisch gezien zijn de bessen steenvruchten. Bron: Wikipedia Gewone Vlier |
11. Weerwolfspad - Naar een stuk land die de naam "De Weerwolf" droeg. Voor de invoering van het kadaster in 1832. Dit stuk land heeft gelegen binnen de wijk De weerwolf. Voor verdere uitleg over de naam De Weerwolf zie uitleg over de wijknaam De Weerwolf. Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag 29 september 1981. |
12. Wernaarspad - Naar een stuk land die de naam "Wernaar" droeg. Voor de invoering van het kadaster in 1832. Dit stuk land heeft gelegen in de wijk Wernaar. Voor verdere uitleg over de naam Wernaar zie over de de wijk Houten Noordoost, buurt De Gilden. Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag 26 januari 1982. |
13. Wulfsepad - Naar kasteel Wulven, deze stond tot circa 1830 naast boerderij Het Rechthuis van Wulven. Aan de Koedijk 1, waar nu restaurant Loetje is gevestigd. Voor verdere uitleg over de naam Wulven zie over de wijknaam Wulven. Bij raadsvergadering vastgesteld op dinsdag 16 december 1986. |
Fietspaden Houten Zuid
1. Castellumpad - Naar de wijk Castellum. De naam Castellum gaat terug op de historie van het Kromme-Rijngebied, naar de Romeinen die heer rond onze jaartelling leefde. En zo genaamde Castellums bouwde. Van waar zij uit toezicht hielde en oorlog voerde aan de noordgrens van het Romeinse Rijk. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 21 juli 2009. |
2. Donselaerspad - Naar de Donselaershofstede. Deze hofstede of boerderij is in de 17 eeuw verdwenen en stond op de plek waar nu de straat Torenmuur is gelegen. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
3. Foxpad - Naar twee boerderijtjes die aan de Beusichemseweg en de Leedijk stonden (nu het Staatsspoor). Genaamd De Lage Fox en De Hoge Fox (Fox = Vos). Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
4. Hofstadpad - Het Hofstadpad is vernoemd naar de inmiddels verdwenen Westrummerhofstede. Deze lag net buiten de Rondweg. (Ten zuiden van de wijk Hofstad, gedeelte De Grassen.) Dit was een boerderij met daaromheen verschillende andere boerderijtjes. Het hoofdgebouw waar de Meijer met zijn gezin woonden was het belangrijkste onderdeel. |
De Meijer zorgde ervoor dat het gehucht draaiende werd gehouden in opdracht van een andere hoge machtshebber. Het gehucht met de naam ‘Westerhem of Westrum’ is in de loop van de tiende of elfde eeuw verdwenen. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
5. Hoonpad - Het Hoonpad is een fietspad in Houten Zuidwest en vormt de ontsluiting voor de buurten De Waters, De Muren, De Stenen, De Waters en De Houten. Hij is ook onderdeel van het Houten Zuidpark De Vijfwal. Het Hoonpad ligt in het gebied van de Hoonpolder. De naam Hoon betekend ook hier laaggelegen gebied. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
6. Krommeslootpad - Parallel liggend ten noorden van het Krommeslootpad ligt de Kromme Sloot. De Kromme Sloot is een restgeul van een prehistorische Rijnarm. In de Middeleeuwen in stand gehouden als afwateringssloot voor het gebied Westrum. Bron: Rondom de Leedijk 2003; Otto Wttewaall. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 21 oktober 2008. |
7. Leebrugpad - Het Leebrugpad is vernoemd naar het Houtense buurtschap Leebrug. Die tot ca. 1999 in landlijkgebied lag, bij de grens van het bedrijventerrein De Schaft. De oudere huizen aan het Leedijkerhout herinneren nog aan de tijd dat het nog een buurtschap was. De naam Leebrug komt van de Leebrug die tot ca. 1933 lag aan de westkant van de nu huidige Leedijkerhout, eerst Leedijk gehete tot en met 2003. De Leebrug is in die tijd verdwenen door de toenmalige verbreding van de Schalkwijkseweg. Er moest meer ruimte komen voor deze weg. En daarom was er geen ruimte mee voor de Leebrug. De naam leeft voort in de wijknaam Leebrug en het Leedijkerhout. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
8. Loeriksepad - Het Loeriksepad is vernoemd naar het gehucht Loerik dat al in de Vroege Middeleeuwen in verdwenen. |
Deze lag in de binnenbocht van de voormalige Binnenweg. Het groenterrein tussen de Heidetuin, Beuschimsetuin en Binnentuin is een archeologisch monument waar dit het gehucht heeft gelegen. |
De naam Loerik betekend 'Plaats toebehorend aan persoon Lorius'. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op maandag 21 september 1998. |
9. Overdamspad - Het Overdamspad is vernoemd naar boerderij Overdam. Deze boerderij ligt ten noordoosten van de wijk Overdam aan de Rietdijk 5. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
10. Schaftpad - Het Schaftpad is net als bedrijventerrein De Schaft. Genoemd naar de Schafttiend. Dit was in de Vroege Middeleeuwen een stuk gemeenschappelijke weidegrond ten zuidoosten van het oude dorp Houten. Deze sloot in het oosten aan op de Loerikerweide. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
11. Schalkwijkspad - Tot en met 2003 liep op het huidige tracé van het Schalkwijkspad. De Schalkwijkseweg, deze is in de zeventiende eeuw in opdracht van de Utrechtse Staten aangelegd als voetzandpad. De oorspronkelijke verbinding tussen Houten en Schalkwijk liep via de Houtensewetering, een gedeelte van de Schalkwijkseweg, de Poeldijk en de Uitweg. |
en behoeve van de voetgangers werd in de zeventiende eeuw een kortere verbinding aangelegd. Dit voetpad vormde de basis van de latere Provinciale weg tussen Houten en Schalkwijk. Bron: Rondom de Leedijk 2003; Otto Wttewaall. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
12. Schonauwensepad - Het Schonauwensepad is genoemd naar kasteel Schonauwen. Vroeger gelegen aan de Schalkwijkseweg 15. Tegenwoordig gelegen aan het Granietsteen 50. De kasteelnaam duikt voor het eerst op in de bronnen in 1261. Kasteel Schonauwen is in 1813 voor een groot gedeelte gesloopt. Op de ronde huidige bekende hoektoren na. Kasteel Schonauwen had voor deze tijd meer bebouwing. Met een voorburcht, binnenplaats, enkele dienstwoningen en een poortgebouw aan het water. |
Kasteel Schonauwen was van oorsprong een echte waterburcht. Het land waarop het kasteel staat is laag gelegen. Dat kan je ook terug leiden naar de etymologische betekenis van de naam Schonauwen. 'Schon' betekend mooi, 'auwen' betekent drassig (laag gelegen) land. Dus het 'mooie laag gelegen land'. Bron: drs. J.A.M. Smits - O.J. Wttewaall Houten; Historische Bebouwing. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
13. Schoneveldsepad - Het Schoneveldsepad is genoemd naar boerderij Schoneveld. Deze boerderij ligt ten westen van de wijk Castellum. De boerderij is ergens in de 14e eeuw ontstaan. De boerderij is geadresseerd aan de Leedijkerhout15. Tot en met 2003 was de boerderij geadresseerd aan de Leedijk 1. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
14. Spoorwachterspad - Het Spoorwachterspad dat vanaf het Stationserf in het noorden tot aan de Fossa Italica in het zuiden loopt. En globaal parallel langs de spoorlijn Utrecht - 's-Hertogenbosch loopt. Herinnerd in de naam nog uit de tijd dat erbij de spoorwegovergangen van de Albers Pistoriusweg en de Leedijk nog spoorwachterswoningen stonden. |
Deze waren tegelijk gebouwd met de spoorlijn in de jaren rond 1868. En zijn in de tweede helft van de Twintigste eeuw gesloopt. Om dat naderhand de machinasche overweg installatie het werk van de spoorwachter had overgenomen. Om de spoorwegovergang te sluiten voor het verkeer als er dan treinen aankwamen. |
Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
15. Westrumspad - Het Westrumspad is vernoemd naar het Middeleeuws dorpje Westrum dat ten zuiden van de wijk Hofstad, gedeelte De Mossen lag ter hoogte van Terrein 14. |
Bij Houtenaren is Terrein 14 bekend van de metalen constructie die de gemeente Houten in het weiland heeft laten plaatsen. Ter herrinering aan Westrum. Over Westrum is relatief weinig bekend en zijn veel vermoedens. Historici vermoeden dat Westrum tussen de 10e en 13e eeuw heeft bestaan. |
Het dorp wordt in elk geval niet in de 9e eeuwse goederenlijst genoemd, die het bestaan van Haltna (Houten), Tuur en Lorek (Loerik) rond 857 bevestigen. Ook zijn er vrijwel geen archeologische opgravingen van Westrum. Het dorpje bestond waarschijnlijk uit een hofstede (Westerhem) met daaromheen kleine boerderijen. Westerhem wordt in het jaar 1226 genoemd als de Graaf Walter van Goye zijn tienderecht afstaat aan de St. Mariakerk in Utrecht, na een geschil met deze kerk. De naam Westrum betekend 'westelijke gelegen woonplaats'. Bron: www.oudhouten.nl, Frank Magdelyns. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
Voet- en fietspaden buitengebied
1. Elpad - Halverwege de jaren tachtig werden er plannen gemaakt voor een ruilverkaveling rondom (de dorpen) Schalkwijk en Tull en 't Waal. Door erfenissen en verkoop van boerengrond waren sommige stukken grond verder van de boerenbedrijven af komen te liggen. Door middel van een ruilverkaveling kwamen de stukken landbouwgrond dichterbij de boerenbedrijven te liggen. Door het ruilen van grond werd ook plaats gemaakt voor een nieuw natuurpad. |
Dit pad met als naam 'Elpad' werd in het najaar van 1994 aangelegd. In het voorjaar van 1995 werd door de gemeenteraad besloten om dit pad deze naam te geven. Het officieel ingaan van de naam 'Elpad' gebeurde pas op 5 december 1995. In het zuiden sluit het Elpad aan op de Waalseweg en in het noorden op de Kanaaldijk Zuid. |
--
Het pad doorkruist de Kaaidijk. De naam Elpad komt van ‘El’ (Helle) dat laagland betekent. Het pad ligt in een gebied (polder) dat vrij laag ligt ten opzichte van de hogere gelegen Houtense stroomrug. |
2. Fectiopad - Het Fectiopad in vernoemd naar de voormalige Romeinse Castellum Fectio. Deze lag ten noorden van het pad in de gemeente Bunnik. Het pad sluit in het noorden aan op de Marsdijk (Bunnik), en in het zuiden op de Spoorhaag. (De Hagen - Schonenburg - Houten) Het tracé van dit pad loopt door het Nieuw Wulven bos. Het noordelijke gedeelte van dit bos ligt in de gemeente Bunnik, en het zuidelijke gedeelte in de gemeente Houten. |
Fectio was een Romeins fort (Latijn: castellum) in de provincie Neder-Germanië (Germania Inferior) aan de noordgrens van het Romeinse Rijk (de limes). Het castellum maakte daarin deel uit van een gordel van legerkampen (castra's) en verdedigingstorens (turres). |
|
|
Fectio lag destijds dichtbij de plek waar de rivier de Vecht van de Rijn afsplitste. Vandaag de dag liggen de restanten ervan in Vechten direct westelijk van het rond 1869 voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie gebouwde Fort bij Vechten. Onder Fort bij Vechten lagen de resten van het kampdorp (vicus) dat bij het castellum hoorde. De naam van het castellum werd in de 7/8e eeuw vermeld in de Ravennatis Anonymi Cosmographia als Fictione tussen Matellionem (de Leidse wijk Roomburg) en Evitano (bij Wijk bij Duurstede). |
Op een in 1869 bij het castellum teruggevonden votiefsteen staat het in de inscriptie met de naam Fectione. In verband met een ander naburig castellum met de naam Fletio (Vleuten) dat op de Peutinger kaart (Tabula Peutingeriana) staat vermeld, zijn lange tijd de namen (voor) Fectio en Fletio met elkaar geïdentificeerd. Wat meer duidelijkheid is er gekomen met de vondst in 1869 van de votiefsteen bij dit castellum, maar nog altijd is er enige discussie over. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 3 april 2007. |
3. Heemsteedsepad - Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 9 december 2014. De straatnaam Heemsteedsepad is de vervanger van de straatnaam Heemsteedseweg. Voor de vindbaarheid was het goed om dit stuk weg een fietspadnaam te geven. Aangezien er tussen de stuw en de Rondwegtunnel bij de kruising met De Staart geen bebeouwing meer aan de weg geadresseerd stond. Tot 1984 was de naam van de weg de Koedijk, een naam die al 1603 in de archieven te vinden is. In 1984 werd De Staart aangelegd, tussen de noordwestelijke Rondweg en de rijksweg A27. Met zijn tracé doorsneeds De Staart het oude tracé van de Koedijk. Na de oplevering van De Staart is een gedeelte van de weg parallel verlegd naar het zuiden. In 1985 werd de naam Koedijk opgeheven en werd het de Heemsteedseweg, een naam die werd doorgetrokken naar het verder noordelijke gelegen kruispunt met de Utrechtseweg. De Koedijk daarin tegen werd qua naam verlegd naar de nieuw aan te leggen Meidoornkade, en werd parallel gelegd en verleged langs de noordwestelijke Rondweg. Hij ontsloot boerderij Het Rechtshuis van Wulven (heden restaurant Loetje, aan de Koedijk 1), omvervolgens naar het zuiden te lopen en aant te sluiten naast boerderij Felixhoeve (Voorveste 17-19). Hierna parallel lopend ten noorden van De Staart naar gelelijknamige boerderij aan de Hoofdveste 21 te gaan. Vanaf 1 april 1996 werd de adressering voor de boercderij De Staart (Hoofdveste nr. 21) en De Felixhoeve (Voorveste nr. 17-19) ingetrokken en kwamen de boerderijen te liggen aan de nieuwe te ontwikkelen straten van het toenmalige aangelegde bedrijfterrein De Veste, voor 13 maart 2012 Het Rondeel geheten. Het Heemsteedsepad wordt voornamelijk gebruikt door scholieren van Houten naar Nieuwegein, maar ook recreanten tijdens mooie zomerdagen. |
4. Heerlijkheidspad - De Oprijlaan van Heemstede die ik beschrijf gaat over de oprijlaan die vanaf de Utrechtseweg naar het kasteel liep. Kasteel Heemstede heeft ook nog twee andere oprijlanen die beginnen vanaf de Heemsteedseweg. De zuidelijke oprijlaan die bij de Heemsteedseweg begint is nog permanent in gebruik door onder andere zakenmensen van Vastgoedbedrijf Phanos die de eigenaar van Heemstede is. Restaurant bezoekers maken ook gebruik van de oprijlaan, in de kelder van Heemstede zit een luxueus restaurant. |
De ingang van de oprijlaan begon bij de Utrechtseweg en liep van noordoost in zuidwestelijke richting naar het kasteel toe. De oprijlaan is waarschijnlijk aangelegd rond het jaar 1690. De oprijlaan is ook wel aangelegd als zicht as om een zicht te creëren op het kasteel. Voordat de oprijlaan het Heerlijkheidspad werd genoemd werd het in de volksmond nog genoemd als Eikenlaantje of de Eikenkade. |
De toenmalige eigenaar van Heemstede, Diederick van Velthuysen gaf hier de opdracht toe. Rond deze periode werden de tuinen in opdracht van Van Velthuysen aangepast en in oostelijke richting uitgebreid. De tuinen die in Renaissancestijl waren aangelegd tussen 1645 en 1680 werden heringericht tot de Franse barokke tuinarchitectuur. De Franse kunstenaar Daniël Marot was de gene die in opdracht van Van Velthuysen dit alles ontwierp en realiseerde. Bron: drs. J.A.M. Smits - O.J. Wttewaall Houten; Historische Bebouwing |
De oprijlaan is nog altijd aanwezig in het landschap van Houten. Maar heeft zijn functie als oprijlaan verloren. Dit door de aanleg van de rijksweg A27 omstreeks 1980, en de komst van bedrijventerrein Doornkade ook rond die tijd. Het inrijhek, een eind zeventiende-eeuwse Lodewijk XIV-stijl die bij de Utrechtseweg staat is niet meer in gebruik. Door de aanleg van het bedrijventerrein en de uitbreiding van Houten heeft de boerderij die naast het inrijhek staat geen directe verbinding meer met de Utrechtseweg. De ontsluiting voor deze boerderij was immers de oprijlaan van Heemstede. De naam van de nieuwe ontsluitingsweg voor deze boerderij is de huidige Peppelkade. Het inrijhek staat nu in het oostelijke deel van de tuin die bij de boerderij hoort. Tegenwoordig is het inrijhek nog duidelijk te zien vanaf de Utrechtseweg, als je met de auto of fiets erlangs komt. Bron: drs. J.A.M. Smits - O.J. Wttewaall Houten; Historische Bebouwing |
De boerderij die naast het inrijhek staat is rond 1849 gebouwd in opdracht van J.L. Cremer van den Berg, de toenmalige eigenaar van Heemsteede. De boerderij diende als poortwachterswoning, voor het openen en het sluiten van het inrijhek van Heemstede. Bron: drs. J.A.M. Smits - O.J. Wttewaall Houten; Historische Bebouwing. De bomen die langs de oprijlaan staan zijn zoveel mogelijk behouden gebleven de afgelopen decennia. Wel zijn er op verschillende stukken bomen verdwenen, onder andere door de aanleg van de rijksweg A27. |
Voor de tegenwoordige beeltenis kun je het verloop van de oprijlaan zo omschrijven: Het begin ligt bij de Peppelkade 22. De oprijlaan loopt in zuidwestelijk richting, richting Heemstede. Het eerste gedeelte na de Peppelkade 22 is een parkeerterrein, hier kunnen de auto's voor de omliggende bedrijven parkeren. Langs het zuidelijke gedeelte van de oprijlaan ligt een helofytenfilter. Dit is een filter die het overtollige regenwater zuivert, dat is opgevangen door de riolering in Houten. Daarna kruist hij een stuk fietspad dat in zuidoostelijke richting loopt. Het fietspad verbindt de wijk Wulven (De Borchen - Valkeniersborch) met bedrijventerrein Doornkade (Peppelkade). Verder aan de zuidelijke kant na het helofytenfilter ligt een schaatsbaan, waarop in de winter geschaatst kan worden. Langs het noordelijke gedeelte van de oprijlaan is een kleine groenzone aangelegd, ingepast in het bedrijventerrein. |
Na ongeveer 690 meter vanaf het begin doorkruist de oprijlaan de Meidoornkade. Deze sluit aan op de Rondweg in zuidoostelijke richting en loopt met een bocht in noordoostelijke richting verder het bedrijventerrein in. Daarna is de oprijlaan enkele tientallen meters niet meer verhard. De oprijlaan houdt hierop omdat de rijksweg A27 er dwars overheen gaat. Aan de andere kant van de A27 loopt deze verder richting het kasteel. Met er langs weiland waarop zo af en toe het vee graast. Vroeger lag hier de grote tuin van Heemsteede. Een klein stukje van de oprijlaan loopt met een halve cirkel om een vijver heen. Deze vijver was vroeger ook onderdeel van de tuin van Heemstede. Sommige stukken van de oprijlaan aan de westkant van de A27 zijn niet beplant met bomen. Het laatste gedeelte van de oprijlaan, voordat deze eindigt bij het kasteel is aan weerskanten wel beplant met bomen. |
De oprijlaan of zichtas zoals sommige het ook wel noemen is dus nu ingebruik als wandelpad of fietspad. Bij de verbetering en de aanleg van het hier iets verderop gelegen plangebied ‘Hof van Wulven’, heeft de gemeente ook dit pad verbeterd, met nieuw asfalt en ledlandtaarpaal verlichting. Ambtenaren van de gemeentelijke afdeling Project Ontwikkelingen die zich bezig hielden met de ontwikkeling van het plangebied ‘Hof van Wulven’ vonden het nodig op dit stuk oprijlaan te voorzien van een naam. Omdat dit pad een belangrijke rol speelt bij de onsluiting van het plangebied ‘Hof van Wulven’ en ook als tweede reden de publiciteit waaraan deze naam verbonden kon worden. |
Heel lang werd de naam Eikenlaan of Eikenlaantje gebruikt in de krant of gemeentelijke publicaties. Een niet officiele straatnaam dus. De naam is afkomstig naar de vele eikenbomen die parallel naast deze laan zijn geplant. De straatnaamcommissie van de gemeente Houten advieseerden uiteindelijk om deze oprijlaan of zichtas het ‘Heerlijkheidspad’ te laten noemen. Bij besluit van het college van burgemeester en wethouders op 3 juli 2012 werd deze straatnaam vastgesteld. In 2012 is het straatnaambord met een onderstaande uitleg uitgevoerd in opdracht van de toenmalige burgemeester van Houten, Cor Lamers. De Laan van Heemstede het latere Heerlijkheidspad loopt richting de Meidoornkade waar het horecapaviljoen De Toekomst is gelegen. Waar in dit gebouw diverse restaurants gevestigd zijn. Waar je diverse 'heerlijke' gerechten kan nuttigen. De naam Heerlijkheidspad verwijst naar de diverse kleine Heemsteedse heerlijkheden (kleine gerechten) uit de middeleeuwen. Een gerecht is een vroegere vorm van een gemeente. Een heerlijkheid is een oud recht voor een notabel persoon of rijke familie om een heerlijkheid (gemeente) te bezitten. Sinds 1848 uit de grondwet gehaald. Dus het Heerlijkheidspad is niet genoemd naar 'heerlijke' gerechten uit De Toekomst. Maar naar de kleine heerlijke gerechten van Heemstede aan de Heemsteedseweg. |
Maar alleen nog even, wat betekend de naam Heerlijkheidspad nou eigenlijk, waarnaar verwijst deze naam naar. De straatnaamcommissie van de gemeente Houten heeft bij haar advies met de volgende historische feiten rekening gehouden. Het wandelpad of fietspad ligt in de zogenaamde zichtas van de tuinen van kasteel Heemstede. Deze tuinen lagen om de oprijlaan of zicht as van kasteel Heemstede. De oprijlaan lag precies als zichtas met zijn tracé midden in deze tuinen. De tuinen zelf lagen net als de oprijlaan nu ligt van noordoost naar zuidwest in een rechthoekige vorm. Waarnaar het Heerlijkheidspad echt genoemd is. Is dat Heemstede vroeger een zogenaamde heerlijkheid was. Een vroegere vorm van bestuur. Een adellijk goed dus. De voorloper van een gemeente was een ‘gerecht’ een soort van gemeente. De gerechten zijn in heel de Nederlanden afgeschaft in 1795 na de Fransen inval. Een heerlijkheid is het zelfde als een gerecht. En Heemstede was zon heerlijkheid. Het heerlijkheid of het gerecht Heemstede. a. 1690. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 3 juli 2012. |
5. Ka-pad - Het fietspad Ka-pad maakt onderdeel uit van een verbinding in het westen van de Rietdijk/Binnenweg en het Oostrumsdijkje in het zuiden. In de middeleeuwen was het tracé waarop het pad ligt al de grens tussen de gerechten van Houten en Werkohoven ('t Hoge Land). De Rietsloot van oorsprong een oude Rijnbedding die hier de grens vormt had ook een kade of pad langs de sloot liggen. In de achttiende eeuw, de Houtenkade, Hollandse Kade genoemd. Het gebied ten westen van de Rietsloot werd in de achttiende eeuw lokaal en bij het waterschap 't Verloren Gat genoemd. Omdat het een drassige gebied was waar men niet zoveel mee kon. Bij de aanleg van de zuidoostelijke Rondweg, wat van oorsprong het eerste gedeelte van de Rondweg van Houten Zuid was in 1997-1998. Werd een gedeelte van de Binnenweg verlegd. In de jaren tachtig van de vorige eeuw was een gedeelte van de Binnenweg als als ontsluitingsweg bedoeld voor de aanliggende boerderijen de Hennesprong en Overdam. Pas rond 1985 kreeg de weg in de buurt van deze boerderijen de naam Rietdijk, naar de ligging in de buurt van de Rietsloot. De de Rietdijk is van oorsprong helemaal geen oude naam. Het gereedkomen van de zuidoostelijke Rondweg eind jaren negentig, werd ook het gedeelte van het Ka-Pad doorgetrokken ten zuiden van boerderij Overdam to aan het Oostrumsdijkje, bij de grens met Bunnik/ Werkhoven. Ruim vijtien jaar later was er een oplettende burger die aan de dienstdoende ambtenaar voor de commissie straatnaamgeving vroeg of het gedeelte tussen de Rietdijk ter hoogte van boerderij Overdam en het Oostrumsdijkje van een naam voorzien kon worden. Zodoende werd dat het Ka-pad, waar de ka voor de vroegere kade staat die aan de naastgelegen Rietsloot lag. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 1 maart 2016. |
|
6. Kanaaldijk Noord - Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 9 december 2014. In het jaar 1938 werd er begonnen met de aanleg van het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Amsterdam en de Waal bij Tiel (Gelderland). Door het uitbreken Tweede Wereld Oorlog tussen de 1940-1945 werd de aanleg van het kanaal vertraagd. Het tracé en de route van het kanaal in zuidoostelijke richting gesitueerd en mede bedacht door NSB'er Anton Mussert uit Utrecht. Hij was toen werkzaam bij de Rijkswaterstaat Utrecht. In 1952 na de oplevering van het Amsterdam-Rijnkanaal, lag er ten noorden van het kanaal een inspectiepad, in beheer van het Rijkswaterstaat. Na 1962 bij het ontstaan van de nieuwe gemeente Houten met de samenvoeging van de toenmalige gemeenten Tull en 't Waal en Schalkwijk, was er al spraken van een Kanaaldijk Noord, die niet in beheer was van de gemeente Houten. In 1985 werd De Staart aangelegd, de ontsluitingsweg tussen de noordwestelijke Rondweg en de rijksweg A27. Hierbij werd de Heemsteedseweg vanaf het kasteel doorgetrokken tvanaf het noorden, en vervolgens in zuidoostelijke richting tot aan de Veerwagenweg. Ter hoogte van de oostelijke rotonde van De Staart kwam een aftakking in de richting van de noordwestelijke Rondweg voor voor wandelaars en fietsers. Het gedeelte van de Veerwagenweg met de t-splitsing ter hoogte van de oostelijke rotonde tot aan het veerhuisje van het kanaal. Had voor 1985 de naam van de Kanaaldijk Noord. Bij de aanleg van het Zangfietspad, tussen het veerhuisje (Veerwagenweg nr. 5), tot aan de Schonauwenseweg ter hoogte van nr. 11 in 2013. Werd de naam van de Kanaaldijk Noord officiel, terwijl deze ervoor vele jaren als onoffiel te boek stond. |
7. Liniepontpad - Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 12 mei 2015. De naam van het Liniepontpad is genoemd naar de veerpont die tijdens het hoogseizoen vaart tussen de forten Honswijk en Everdingen op de rivier de Lek. Het pad ligt in de uiterwaarden van de Steenwaard, een eeuwen oude uiterwaarden waarvan de naam teruggaat tot de vijftiende eeuw. Voor meer geschiedenisinformtaie zie de naam van het Steenwaardpad. Het pad lag er al vele jaren in de vorm van een grind of betonpad. |
8. Marckenburgspad - Het Marckenburgspad is omstreeks 1994 aangelegd en dankt zijn naam aan het eraan gelegen kasteelterrein 'Marckenburg'. Kasteel Marckenburg is op zijn vroegst eind 13e eeuw gebouwd. In 1353 werd Marckenburg belegerd door de bisschop van Utrecht 'Jan van Arkel'. En na negen weken beleg ingenomen en verwoest. Kasteel Marckenburg is daarna niet meer herbouwd. |
De naam Marckenburg betekent een in de 'marken' of grenslanden gelegen versterking. Hiermee werd naar de grens van het nabijgelegen kasteel Ten Goye verwezen. Bron: Otto Wttewaall; TRAP-route (Toeristische Recreatieve Archeologisch Projecten), De Steur - gelegen aan het Marckenburgspad. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 5 december 1995. |
|
9. Randvestepad - Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 9 december 2014. De naam van het Randvestepad, komt omdat het pad aan de rand van bedrijventerrein De Veste is gelegen. Tussen 1984 en april 1996 had het de naam van de Koedijk. Vanaf het jaar 1603 is de naam van de Koedijk al bekend in de archieven (HUA, T755), het was een ontginningskade tussen de polder Wulven en Klein Vuylcop. Het leip door drassig land en was in de middeleeuwen vaak onbegaanbaar, een kade langs de wetering. Wel ontsloot de Koedijk tesamen met de Hoonkade een paar aanliggende boerderijen. Je kon ook doorlopen tot aan de zuidkant van Klein Vuilkop in Nieuwegein. Voor 1964 was dit gemeente Houten en heette toen nog de Heemsteedseweg. Nu ligt bedrijfsterrein Het Klooster hier in de gemeente Nieuwegein. In 1981 kwam de rijksweg A27 gereed ten westen van Houten en in 1984 werd De Staart aangelegd. Tussen de rijksweg en net nieuw aangelegde noordwestelijke Rondweg. Zij werd in mei 1985 geopend op de Houtense Robotdag. Door de aanleg van De Staart (genoemd naar de gelijknamige boerderij aan de Hoofdveste nr. 21), doorsneedt deweg het tracé van de Koedijk. Er werd een gedeeltelijk nieuwe parallelweg aangelegd ten zuiden van De Staart, die ook nog deels het tracé vormde van de Koedijk. Deze weg vanaf de Rondweg tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal met in vervolgende in noordwestelijke en noordelijke richting lopend, tot aan de Utrechtseweg , kreeg de naam Heemststeedseweg. Door de aanleg van De Staart, maar ook mede door andere infrstructurle aanpasiing in de wegen in de buurt. Kwamen de boerderijen De Staart (Hoofveste nr. 21), de Felixhoeve (aan de Voorveste nr. 17 en 19) en de boerderij 't Rechthuis van Wulven (Koedijk nr. 1) niet meer aan een goede ontsluitingsweg te liggen. Hiervoor werd er vanaf de nieuw aangelegde Meidoornkade, parallel lopend langs de noordwestelijke Rondweg en ten noorden van De Staart een nieuwe weg aangelegd die de naam Koedijk kreeg. Van historische oorsprong hoort die naam daar dus helemaal niet thuis. Bij de aanleg van bedrijventerrein Het Rondeel in 1996, na 13 maart 2012 De Veste geheten. Kregen de boerderijen De Staart een andere adressrinf aan de Hoofdveste nr. 21 en boerderij de Felixhoeve aan de Voorveste nr. 17 en 19. Boerderij 't Rechtshuis van Wulven bleeg geadresseerd aan de Koedijk nr. 1. Van 1996 tot 2014 had de Koedijk die ten noorden van De Staart lag, geen ontsluitingsfunctie meer. In 2005 werd er om ene nieuwe fietstunnel onder de noordwestelijke Rondweg aangelegd, in het verlengde van de Grootslag/Nikkelslag en het Heemsteedsepad, hiervoor Heemsteedseweg geheten. Ook was het de bedoeling om een tweede fietstunnel onder De Staart naar de Bergveste/Voorveste. Door problemen met de subsidering, werd die stuk fietstunnel ruim 10 jaar later aangelegd. E kreeg het oude stuk van de Koedijk, ten noorden van De Staart en een stukje pad richting de Bergveste de naam Randvestepad. Tegenwoordig wordt het pad nog wel gerbuikt als recreatieve route voor wandelaar en fietser voor buitenom het bedrijfsterrein. |
10. Steenwaardpad - Het Steenwaardpad ligt in de uiterwaarden Steenwaard bij de rivier de Lek. Van oorsprong lag er al beton- of grindpad. De naam van de Steenwaard gaat al terug tot de veertiende eeuw, en was ruim was ruim zes eeuwen in et bezit van het Utrechtse kapittel Ten DOM Dom, afgeleid van het Latijnse dominus (Nederlands: Heer) is een titel die in de Rooms-Katholieke Kerk wordt gebruikt om bepaalde monniken van de benedictijnen of kartuizers aan te spreken. Het gebruik van deze titel komt uit Frankrijk, met als bekendste voorbeeld Dom Pérignon die veel wijnonderzoek heeft gedaan in de champagne. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dom_(titel) Na de periode van 1819-1820 kwam de uiterwaarden de Steenwaard in het bezit van de Brusselse bankier Anthony Luden. Een nazaat werd later de eigenaar van kansteel Stoutenburg bij Leusden. Vanaf het jaar 1863 werd erdoor de Steenwaard de Culemborgse Spoorbrug aangelegd en gebouwd. De Staatslijn H werd erop gelegd tussen Utrecht stad en 's-Hertogenbosch en werd op 1 november 1868 opengesteld. De naam van de Steenwaard gaat vermoedelijke terug op de vroegere klei- en aardewinning in de uiterwaarden voor de lokale steenfabrieken in de buurt. Vanaf de vroegere middeleeuwen liep de Veerweg door de uiterwaarden heen. Zij vormde vanaf de jaren 1630 de in de loop van de twintigste eeuw de landelijke verbindingen tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch en werd door de Staten en later de Provinciale Waterstaat van Utrecht genoemd als Utrecht, Houten Culemborgs Veer. Waarbij ervanaf Houten een zijtak verbinding was tot aan het Beusichemse Veer en zo verder naar Buren, Tiel en Nijmegen. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 12 mei 2015. |
11. Tetwijksepad - Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 9 december 2014. Het eerste gedeelte van de Tetwijkseweg is een weg die loopt vanaf het noorden bij de Jhr. Ramweg bij de spoorwegovergang met de Provicialeweg en de Schalkwijkseweg. Het eerste gedeelte, parallel lopend aan de westzijde van de Staatslijn H ontsluit twee boerderijen en het kasteelterrein van Schalkwijk. De twee boerderijen zijn er aan het eind van de jaren tachtig van de vorige eeuw aangelegd, in het kader van de Schalkwijkse Ruilverkaveling. Het Ruilverkavelingsproject liep van 1982 tot 1999. Landerijen in- of behorend bij een boerderij in Schalkwijk lagen in de loop van de twintigste eeuw in bepaalde gevallen te ver af van een boerderij. In het kader van de Ruilverkaveling konden gronden worden uitgeruild. Zodat veehouders of boeren hun land dichterbij een veehouderij hadden. De Tetwijkseweg ten zuiden van het kasteelterrein tot aan de Achterdijk in Tull en 't Waal heeft in 2014 de naam Tetwijksepad gekregen. Omdat het hier meer een fietspad betreft dan meer een weg. Het voorvoegsel van de naam Tet, verwijst naar de ontginningseenheid Tetwijk, die in de twaalfde in Schalkwijk lag. Een zekere persoon Tet die een minestraal was van de bisschop van Utrecht oreeg een bepaald stuk van het moeras in Schalkwijk om te ontginnen. Het Tetwijksepad ligt in dit gebied van Tetwijk. |
12. Veerwagenpad - Het gedeelte van de Veerwagenweg tussen de Houtensewetering en het dorp Houten (nu De Brug gehete) dateert vermoedelijk uit de veertiende eeuw en diende als verbindingsweg tussen de boerderijen langs de Houtensewetering en het dorp Houten. |
Het gedeelte ten zuiden van de Houtensewetering werd in 1942 aangelegd en genoemd als Veerweg (datum zoeken) ten dienste van de agrariërs langs de Houtensewetering die door de aanleg van het Amsterdam-Rijnkanaal werden afgesneden van een deel van hun land. Vanaf 4 oktober 1962 ging het bij gemeenteraadsbesluit, Veerwagenweg heette. Aan het eind van de weg werd een pontveer aangelegd over het kanaal dat in 1949 in gebruik werd genomen. Dit veer was geen boot, het had lange poten die over rails op de bodem van het kanaal reed, vandaar de naam veerwagen. |
Het veer werd in 1972 opgeheven, nadat de meeste agrariërs hun land aan de overzijde van het kanaal hadden verkocht of geruild. Het gedeelte van de weg tussen de Rondweg en de Een naam die vermoedelijk ontstaan is omdat de boeren langs de Houtensewetering via deze weg met hun producten naar de Loerikse molen gingen. Vanaf het voorjaar van 2009 werd dit gedeelte van wat nu Veerwagenpad heet. Omgevormd tot fietspad met de wel bekende Houtense rode asfalt kleur als aanduiding voor dat het een fietspad betreft. Bron: Rondom de Leedijk 2003; Otto Wttewaall. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 25 januari 2005. |
|
13. Wickenburghspad - In 1777 werd er een oprijlaan aangelegd vanaf de Jonkheer Ramweg in Schalkwijk tot aan de achterkant (zuidoostkant) van landgoed Wickenburgh. Eind jaren zestig van de negentiende eeuw werd de oprijlaan doorkruist door de aanleg van de spoorlijn Utrecht - Den Bosch. Bij de opening van de spoorlijn op 1 november 1868 werd ook de spoorwegovergang van de Wickenburghse oprijlaan in gebruik genomen. |
In 1974 is deze spoorwegovergang opgeheven met als rede dat de NS alle gevaarlijk spoorwegovergangen op deze lijn gesloten wilden hebben. In de jaren dertig tot en met vijftig van de vorige eeuw werd het Amsterdam Rijnkanaal aangelegd. Het tracé liep dwars door de oprijlaan. |
Tijdens de aanleg van het Amsterdam Rijnkanaal werd de Kanaaldijk Oost aangelegd. Deze weg ligt zuidelijk naast het Amsterdam Rijnkanaal en vormde de nieuwe aansluiting op de al overbodig geworden oprijlaan van Wickenburg. In 1950 werd langs de spoorlijn Utrecht - Den Bosch de Schalkwijkseweg aangelegd. De weg kwam naast de spoorwegovergang van de oprijlaan te liggen. De Schalkwijkseweg werd aangelegd als nieuwe hoofdverbindingsweg om van Houten naar Schalkwijk te komen. Door de aanleg van het Amsterdam Rijnkanaal kwam de oude verbindingsweg 'De Trip' te vervallen. |
Na de sluiting van de spoorwegovergang in 1974 had het stukje oprijlaan tussen de Schalkwijkseweg en de kanaaldijk Oost geen verder betekenis meer. Behalve dat het gebruikt werd voor recreatiefe doeleinden. Vanaf 5 december 1995 was de naam van het pad officieel. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 5 december 1995. |
De ontginning (in cultuur brengen) van het Oud Wulverbroek vond plaats in het tweede kwart van de twaalfde eeuw. Door het graven van de Oudwulfse Wetering werd het gebied in eigen afwatering voorzien. Bij besluit van college van burgemeester en wethouders vastgesteld op dinsdag 17 maart 2009. |